bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
رئیس ستاد سوخت گفت: از ۵۰۰ هزار کامیون درون شهری و برون شهری حدود ۲۰۰ هزار کامیون فرسوده است.

به گزارش بازارنیوز به نقل از بازار، علی رضا احمدی گفت: سن فرسودگی کامیون‌ها بر اساس آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک به ۱۶ سال تقلیل پیدا کرده است.

بر این اساس از ۵۰۰ هزار کامیون فعال درون شهری و برون شهری نزدیک به ۲۰۰ هزار ناوگان فرسوده است.

وی افزود، نوسازی ناوگان در حوزه وسایل سنگین به دلیل افزایش قیمت، میزان تسهیلات باید متفاوت باشد از همین رو چندین طرح برای نوسازی کامیون در نظر گرفته شده است.

احمدی با اشاره به طرح‌های ۶۵ هزار تایی با مشارکت ستاد بهینه سازی سوخت و طرح کلید به کلید با مشارکت سازمان گسترش گفت: بر اساس این طرح‌ها واردات کامیون‌های با عمر زیر سه سال ساخت داده شد.

رئیس ستاد سوخت گفت: طی سه سال گذشته ۲۶ هزار و ۵۴ نفر ثبت نام کردند از این میزان ۱۸ هزار و ۱۴۴ ثبت سفارش صورت گرفته است.

احمدی افزود: شمار کامیون‌های وارداتی ۱۷ هزار ۴۳۷ دستگاه بوده که ۵ هزار و ۱۵۲ کامیون شماره گذاری شده است.

رئیس ستاد سوخت خاطر نشان کرد یکی از مشکلات واردات کامیون بحث اسقاط آن است که در سال‌های اخیر از لحاظ قیمتی تغییر قابل توجهی داشته است به طوری که جهش قیمتی از ۳۰۰ میلیون به بیش از یک میلیارد تومان رسید.

وی افزود: برای اصلاح قیمت‌ها طرحی ارائه شده که در حال بررسی است و در صورت تصویب حدود نیمی از ناوگان در ۵ سال آینده نو سازی می‌شود.

وی تاکید کرد، کامیون‌های فرسوده در کنار سطح پائین ایمنی و حادثه ساز بودن، چیزی حدود سه برابر کامیون‌های نو سوخت مصرف می‌کنند.

احمدی گفت: از دیگر مشکلات ناوگان فرسوده میزان آلایندگی ماشین آلات سنگین است که اغلب این ناوگان عمری بالای ۴۰ سال دارند.

وی یادآور شد، طی مذاکراتی که با وزارت صمت داشتیم کامیون‌های ۱۰ تنی را از داخل تامین می‌کنیم، اما کامیون‌های بالای ۱۰ تن از خارج تامین می‌شود که عمدتا کشور‌های اروپایی و کره جنوبی است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: