bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
کاهش ارزش دلار موجب افزایش قیمت طلا شد؛ اگرچه سرمایه‌گذاران روی چشم‌انداز فدرال رزرو ایالات‌متحده در مورد سرعت افزایش نرخ بهره در آینده تمرکز داشتند.

به گزارش بازارنیوز به نقل از نبض بازار، با نگاهی به عملکرد ارز ایالات متحده می‌توان به وضوح دید که دلار آمریکا بار عمده جریان‌های ریسکی را که سه‌شنبه به بازار‌های آسیا غالب شده است، متحمل می‌شود. در چشم‌انداز شاخص‌های تولید و سهام، سرمایه‌گذاران از بهبود شاخص PMI تولید در چین و همچنین افزایش سهام فناوری چین که ناشی از کاهش یوان است، راضی به نظر می‌رسند.

از سوی دیگر، نگرانی‌ها در مورد مهار کووید در چین در حال حاضر تا حدودی برطرف شده است و این امر، پیشرفت ۰.۵۰ درصدی در معاملات آتی S&P ۵۰۰ ایالات متحده را منعکس می‌کند. علاوه بر این‌ها، قیمت طلای حساس به دلار تمایل دارد از عقبگرد این ارز و بازدهی ضعیف‌تر آمریکا منتفع شود.

آخرین گزارش شورای جهانی طلا (WGC) نشان داد تقاضای جهانی طلا در سه ماهه‌ی سوم نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۲۸ درصد افزایش یافته است. طلا (XAU/USD) از این خوش‌بینی برای تجدید تقاضای جهانی استفاده می‌کند و قبل از انتشار مجموعه جدیدی از داده‌های اقتصادی سطح بالا از ایالات متحده، در صدد امتداد حالت بازیابی خود است.

افزون بر آن، گزارش‌های نهایی S&P Global و گزارش‌های PMI تولید ISM از آمریکا نیز از نزدیک مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا نکاتی در مورد سلامت بزرگترین اقتصاد جهان را شفاف‌سازی کنند که تأثیر قابل‌توجهی بر چشم‌انداز افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه‌های آینده خواهد داشت.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۶ و ۵ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۶۴۸ دلار و ۷۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار آمریکا نیز با ۰.۰۴ درصد افزایش به ۱۶۴۹ دلار و ۷۰ سنت رسید. شاخص دلار ۰.۱ درصد کاهش یافت و باعث شد که طلا با قیمت دلار برای دارندگان سایر ارز‌ها ارزان‌تر شود.

فرصت‌های شغلی ایالات‌متحده در ماه سپتامبر به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یافت که نشان می‌دهد تقاضا برای نیروی کار همچنان قوی است و شواهدی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد افزایش سریع نرخ بهره هنوز به شدت در اقتصاد واقعی تاثیرگذار نبوده است.

سرمایه‌گذاران به طور گسترده انتظار دارند که فدرال رزرو نرخ بهره یک شبه خود را ۷۵ واحد پایه افزایش دهد که چهارمین افزایش متوالی است. طلا نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا بسیار حساس است، زیرا این امر باعث افزایش هزینه فرصت نگهداری فلز بی‌بازده و افزایش ارزش دلار می‌شود.

نظرسنجی‌های تجاری روز سه‌شنبه نشان داد که تولید جهانی کارخانه‌ها در ماه اکتبر به دلیل نگرانی‌های گسترده از رکود، تورم بالا و سیاست صفر چین برای کووید به تقاضا ضعیف شد و به اختلالات مداوم عرضه و تیره‌کردن چشم‌انداز بهبود افزود.

بر اساس گزارش رویترز، ذخایر اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، اعلام کرد که دارایی‌های آن در روز سه شنبه از ۹۲۰.۵۷ تن در روز دوشنبه ۰.۱۶ درصد کاهش یافت و به ۹۱۹.۱۲ تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۹.۶۳ دلار رسید و در روز سه شنبه به بالاترین حد خود در سه هفته رسید. پلاتین با ۰.۴ درصد افزایش به ۹۴۶.۱۸ دلار و پالادیوم ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۸۸۹ دلار و ۴۷ سنت رسید.

چشم‌انداز فنی کوتاه‌مدت قیمت طلا XAU/USD با استفاده از نمودار روزانه

نمودار روزانه بیانگر آن است که قیمت طلا (XAU/USD) به زیر ۱۶۴۴ دلار رسیده است، بدین معنی که سطح ۲۳.۶ درصدی بازیابی فیبوناچی (فیبو) در اکتبر، از اوج ۱۷۳۰ دلار کاهش یافت.

از این رو، خرس‌ها نگاه خود را به پایین‌ترین سطح اکتبر در ۱۶۱۷ دلار نگه می‌دارند که در زیر آن، تمرکز بر روی پایین‌ترین سطح سال ۲۰۲۲ در رقم ۱۶۱۵ دلار باقی می‌ماند.

شاخص قدرت نسبی ۱۴ روزه (RSI) در حالی که پایین‌تر از سطح ۵۰.۰۰ است، حرکتی صعودی را ایجاد می‌کند که بیانگر ماندگاری احتمالی این بازگشت کوتاه‌مدت است.

از منظر دیگر، در جهت صعودی، مقاومت فوری در سطح ۲۳.۶% فیبو فوق‌الذکر دیده می‌شود که در پی آن، حذف سطح روانی ۱۶۵۰ دلاری برای آزادسازی روند بهبود بیشتر، حیاتی است.

البته ناگفته نماند که تلاقی میانگین متحرک روزانه ۲۱ نزولی (۲۱-DMA) و سطح ۳۸.۲ درصدی فیبو در حدود ۱۶۶۲ دلار، برای گاو‌ها سخت خواهد بود؛ و در نهایت، حرکت قیمت (پرایس اکشن) طلا به احتمال زیاد به صورت جانبی باقی می‌ماند، در حالی که سرمایه‌گذاران را نسبت به تصمیم بسیار مهم فدرال رزرو برای افزایش نرخ، محتاط‌تر خواهد کرد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: