bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
سهامداران در حالی سومین هفته آبان را آغاز می‌کنند که بازار‌های جهانی روز جمعه با جهش محسوس قیمت‌ها همراه شدند.

شاخص کل بورس تهران معاملات هفته گذشته را با ۵ روز سبز و رشد ۳.۴۲ درصدی به پایان رساند که از فرودین‌ماه تا کنون نظیری برای آن نمی‌توان یافت. با این حال ارزش معاملات نتوانست خودی نشان دهد و در همان نیمه پایینی کانال ۲هزار میلیارد تومان جا خوش کرد و حقیقی‌ها نیز رقبتی برای خرید از خود نشان ندادند.

معاملات دومین هفته آبان ماه در حالی پایان یافت که نرخ هر قطعه سکه امامی با عبور از مرز ۱۶ میلیون تومان به سقف دو ساله رسید و توانست در مقیاس هفته رشد ۶.۹ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب سکه با سبقت از دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری، صدرنشین شد.

دلار آزاد در این هفته ۶.۲ درصد بیشتر قیمت خورد و توانست وارد کانال تاریخی ۳۵ هزار تومان شود.

بازارهای جهانی روز جمعه با جهش محسوس قیمت‌ها همراه شدند. تقویت امید برای کاهش سریع سیاست‌های چین در برابر کووید صفر و یک برداشت امیدوار کننده از داده‌های شغلی ایالات متحده در ماه اکتبر از مهمترین دلایل شارژ پایان هفته بازارهای جهانی بود.

وزیر اقتصاد: در جلسه شورای عالی بورس تصویب شد، سود سهام عدالت شرکت‌های بورسی تا پایان آذر ماه برای ۴۹ میلیون سهامدار واریز شود، نحوه دریافت سود باقیمانده نیز تا پایان سال جاری یا سال آینده اعلام می‌شود.

بر اساس اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در رتبه اول شدت مصرف انرژی جهان قرار دارد. در ایران بیش از دو برابر متوسط جهانی برای کالا و خدمات، انرژی مصرف ‌می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حمایت از واریز مطالبات معوق صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه از پیگیری فوری برای وصول وام‌ها و تسهیلات پرداخت شده صندوق توسعه ملی به برخی نهادها و سازمان‌ها خبر دادند.

طبق مصوبه جدید شورای عالی بورس، عملکرد اشخاص تحت نظارت سازمان بورس از حیث تخلفات افشا می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت کشور: امسال دو مرحله پرداخت سود سهام عدالت صورت می‌گیرد و مردم دو برابر سال‌های قبل سود دریافت می‌کنند.

با تصمیم اعضا هیئت مدیره شرکت فرابورس، محمدعلی شیرازی به سمت مدیرعامل این شرکت منصوب شد.

رئیس سازمان بورس: انتشار اوراق تبعی برای بیمه سبد سهام حقیقی‌ها از امروز آغاز می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: افزایش حقوق کارکنان بعد از تأیید توسط شورای نگهبان، از مهرماه اعمال می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی: اوراق سکه بهار آزادی از این هفته منتشر می‌شود. مرحله اول این اوراق با سررسید ۶ ماهه، در بورس منتشر خواهد شد و قیمت تسویه اوراق نیز قیمت روز سکه خواهد بود.

طبق آمار بانک مرکزی، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته با یک دهم درصد اختلاف نسبت به هفته پیش به ۲۰.۸۸ درصد کاهش یافت. همچنین در ۹ هفته اخیر، نرخ حداقل توافق بازخرید (ریپو) در سطح ۲۱ درصد ثابت مانده است.

سخنگوی دولت: اینترنت فیلتر نیست؛ البته کسب و کارهایی که در اینستاگرام ضرر می‌کنند، دقیقا مثل کاسبانی‌اند که در کف خیابان خسارت می‌بینند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران: حباب سکه هفته قبل به دو میلیون و ١٠٠ هزار تومان رسید که نسبت به هفته‌های گذشته حدود ۴۵٠ هزار تومان افزایش یافته و به اوج خود رسیده است.

روابط عمومی بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد: به منظور تسهیل فروش ارز به مردم و جلوگیری از اتلاف وقت متقاضیان خرید ارز، از روز شنبه صرافی‌های عضو بازار متشکل معاملات ارزی، می بایست متقاضیانی را که از طریق سامانه برخط بازار غیر متشکل معاملات ارزی به نشانی my.ice.ir معرفی شده‌اند در اولویت فروش ارز قرار داده و متعهد به ارائه خدمت در زمان مقرر باشند.

وزرای امور خارجه گروه هفت روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک در تداوم جوسازی‌ها علیه ایران ادعا کردند که تعلل صورت گرفته از سوی تهران، مانع رسیدن به توافق نهایی وین و از سرگیری اجرای برجام شده است. آن‌ها همچنین ادعای نقض قطعنامه شورای امنیت توسط ایران و روسیه را تکرار کردند.

بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در حاشیه نشست گروه هفت در آلمان، دیدار و درباره ایران گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان در نامه به گوترش: برخی اعضای دائم شورای امنیت تروریست‌ها را به خوب و بد تقسیم کرده‌اند.

جلسه دوجانبه ایران و اوکراین ساعاتی پیش از برگزاری لغو شد.

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.


/فردای اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: