bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
مدیرعامل کارگزاری امید سهم گفت: بخش قابل توجه سپرده‌های بانکی که سود ثابت دریافت می‌کنند حدود ۸۰۰ هزار نفر هستند!

به گزارش بازارنیوز به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) طبق خبرها، حمایت سازمان بورس و اوراق بهادار از بازار سرمایه محدود به بسته ۱۰ بندی نیست و قرار شده است یک پیشنهاد چند بندی نیز به ستاد اقتصادی دولت ارائه و مصوبه‌هایی در راستای رفع دغدغه‌های کلان بازار سهام اخذ شود.

نادر خسروی مدیرعامل کارگزاری امید سهم در گفتگو با خبرنگار سنا در این خصوص بیان کرد: مشکلات بازار سرمایه ما ریشه در مسائل اقتصاد کلان کشور دارد. بر اساس آمار‌ها بیش از نود درصد سپرده‌های بلند مدت بانکی، متعلق به ۱۰ درصد از افراد جامعه است؛ یعنی حدود ۸ میلیون نفر. از این ۸ میلیون نفر هم طبق آمار‌ها ۱۰ درصد سپرده‌گذاران بانکی حجم بالای سپرده‌ها را در اختیار دارند، یعنی بخش قابل توجه سپرده‌های بانکی که سود ثابت دریافت می‌کنند حدود ۸۰۰ هزار نفر هستند! برای بررسی مشکلات اقتصادی کشور اول باید به این مسئله پرداخت که این ۸۰۰ هزار نفر چه کسانی هستند و چرا باید نظام اقتصادی ما با چاپ پول و... به این افراد سود ثابت با نرخ بالا پرداخت کند. باید تدابیری اندیشیده شود تا سپرده‌های این اشخاص به سمت تولید هدایت شود.

وی اضافه کرد: نکته مهم‌تر اینجاست که علاوه بر ارائه بسته‌های پیشنهادی برای حمایت از بازار سرمایه، باید جدیت بیشتری هم در مورد اجرای این بسته‌ها و ایفای تعهدات و وعده‌هایی که نهاد‌های مختلف در قبال بازار سرمایه بر عهده گرفته‌اند وجود داشته باشد.

خسروی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال اگر نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش یابد، بسیاری از سپرده‌های کلان بانکی احتمالاً به سمت تولید هدایت خواهند شد. حتی اگر این سپرده‌ها به جای تولید، وارد حوزه ساخت و ساز یا معاملات بازار ثانویه سهام شود، باز هم نسبت به پرداخت سود بالا به سپرده‌های راکد بانکی، مزایای بیشتری برای اقتصاد ما خواهد داشت. ما سیاست‌های راهبردی اقتصادی نداریم؛ برای نرخ بهره سیاست شفاف و با ثباتی نداریم و سیاست‌گذاران ما به گونه‌ای تصمیم‌گیری می‌کنند که انگار فقط قرار است عده‌ای خاص را راضی نگه دارند. کنترل نرخ بهره از مواردی است که امیدواریم در بسته‌های حمایتی بعدی تمرکز بیشتری روی آن صورت بگیرد. اگر سیاست‌های کلان اقتصادی اصلاح نشود، حتی اگر بازار سرمایه سبز شود، رونق ماندگاری نخواهد داشت.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: