bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
امروز سامانه برخط بازار متشکل ارز برای خرید غیرحضوری ارز آغاز به کار کرد. اما برخی هنگام ورود به سامانه با اخطار مواجه شدند.

در حالی که بانک مرکزی چند روز پیش وعده فروش ارز به صورت غیرحضوری و اینترنتی به مردم را داد، بسیاری از متقاضیان خرید دلار در ساعات گذشته برای خرید ارز به این روش با مشکل مواجه شده‌اند.

برخی متقاضیان هنگام ورود به سامانه my.ice.ir با این پیام مواجه شدند: «متقاضی گرامی لطفا لحظاتی دیگر جهت ادامه فرآیند اقدام نمایید». برخی دیگر نیز که از مرحله نخست ورود به سامانه گذشتند، با این مشکل مواجه شدند که استعلام کد ملی و شماره همراه آن‌ها انجام نشد و نتوانستند وارد مرحله خرید ارز شوند.


قابل ذکر است که سامانه برخط بازار متشکل ارزی ایران مدتی بود که راه‌اندازی شده بود. «فردای اقتصاد» در گزارش «چگونه با کارت ملی دلار سهمیه‌ای بخریم» نحوه استفاده از این سامانه را توضیح داده است.

هنوز مشخص نیست آیا راه‌اندازی سامانه با مشکل مواجه شده است که شدت تقاضا برای خرید ارز منجر به این اتفاق شده است.

قیمت دلار با کارت ملی هم اکنون حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان است که ۱۷۰۰ تومان ارزان‌تر از قیمت دلار در بازار آزاد است. به این ترتیب، خرید دلار با کارت ملی برای خریداران سود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی به همراه دارد.

هر فرد در سال امکان خرید ۲ هزار یورو با کارت ملی را دارد. البته استفاده از سهمیه خرید دلار با کارت ملی موجب می‌شود دیگر امکان خرید ارز مسافرتی در همان سال وجود نداشته باشد. دلار مسافرتی سهمیه کمتری دارد (برای کشور‌های بدون ویزا ۳۰۰ یورو و برای کشور‌های با ویزا ۵۰۰ یورو)، اما قیمت دلار مسافرتی ارزان‌تر و اکنون حدود ۲۹ هزار تومان است. به عبارت دیگر دلار مسافرتی بیش از ۷ هزار تومان ارزان‌تر از دلار آزاد است. این اختلاف موجب سود بیش از دو میلیون تومانی برای مسافران کشور‌های بدون ویزا و سود سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی برای مسافران مقاصد با ویزا می‌شود.

این سود‌های چند میلیون تومانی موجب بازگشت دوباره صف به صرافی‌ها در روز‌های گذشته که دلار به سطوح بی‌سابقه‌ای رسید شد.

پنجشنبه گذشته بود که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد با هدف تسهیل ارائه خدمات به متقاضیان ارز، جلوگیری از اتلاف وقت متقاضیان خرید ارز و در راستای جلوگیری از ایجاد تقاضای کاذب و واسطه‌گری‌های ارزی، سامانه برخط بازار متشکل ارزی از شنبه آغاز به کار می‌کند.


/فردای اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: