bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدیم نباید اصولاً در بحث مالیات، تخفیف یا بخشودگی‌های گسترده‌ای وجود داشته باشد و حمایت از فعالان اقتصادی باید به اشکال دیگری که تأثیر مستقیم در افزایش تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری داشته باشد انجام گیرد.

به گزارش بازارنیوز به نقل از ایرنا از سازمان مالیاتی، سید مصطفی میرسلیم در نشست مشترک رییس و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تحولات خوب‌صورت گرفته در نظام مالیاتی در یک سال اخیر عنوان کرد: رشد بالای وصول درآمد‌های مالیاتی نشان می‌دهد، شیوه‌های متعدد فرار مالیاتی و عدم مشارکت در امر پرداخت مالیات وجود داشته و درگذشته به آن توجه جدی نمی‌شده و دولت‌های قبلی هم به خود زحمت نمی‌دادند به سمت درآمد‌های پایدار همچون مالیات حرکت کنند و بودجه کشور غالباً به درآمد‌های ناشی از فروش نفت خام متکی بود.

وی افزود: نکته دیگری که از رشد بالای وصولی درآمد‌های مالیاتی به دست می‌آید این است که ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در اقتصاد کشور وجود دارد که تاکنون از آن غفلت شده و باهمت سازمان امور مالیاتی کشور و افزایش تلاش مالیاتی، ازاین‌پس بخش عمده‌ای از درآمد دولت از محل مالیات‌ها تأمین خواهد شد.

میرسلیم با اشاره به حجم بالای معوقات مالیاتی در کشور که تاکنون لاوصول مانده عنوان کرد: متأسفانه هنوز ما در بخش قوانین و مقررات ضعف‌هایی داریم و آئین‌نامه‌ها و مقررات و نحوه اجرای آن‌ها و همچنین ضمانت اجرایی این قوانین چندان کارآمد نیست.

وی در واکنش به گزارش رییس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص میزان معوقات مالیاتی، ضمن اشاره به ضعف در قوانین و مقررات تأیید کرد که بخش مهمی از معوقات مالیاتی عملاً قابل وصول نیست.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: مجلس به جد پیگیر ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی باهدف غلبه بر سوداگری در بازار مالی و سرمایه است و از لوایح دولت در این زمینه حمایت خواهیم کرد.

میرسلیم با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه که هم اکنون در دستور کار بررسی در مجلس شورای اسلامی است، گفت: این طرح از سوی مجلس و باهدف شفاف‌سازی اقتصاد و مبارزه با سوداگری شکل گرفت و البته هم اکنون در حال رفع برخی اشکالات موجود برای نهایی کردن این طرح و تصویب آن در مجلس هستیم.

وی همچنین اعطای معافیت‌های مالیاتی گسترده به فعالان اقتصادی را ناکارآمد عنوان کرد و گفت: بازنگری معافیت‎های مالیاتی باید در دستور کار قرارگیرد.

میرسلیم موضوع فرهنگ مالیاتی در افزایش کارایی نظام مالیاتی را بسیار بااهمیت و کلیدی عنوان کرد و گفت: علی‌رغم اینکه قطع وابستگی به نفت، سیاستی است که بیش از چهل سال در دستور کار نظام بوده؛ اما به دلایل فرهنگی این سیاست عملی نشده و لازم است برای تأمین کامل بودجه از محل مالیات‌ها، مردم از موارد مصرف و زمینه‌های هزینه‌کرد مالیات در جامعه آگاه شوند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تأکید کرد: احساس مشارکت در پرداخت مالیات بحث بسیار مهمی است و مردم باید به جایگاه فرهنگی برسند که مالیات را با صمیم قلب و باوجدان راحت پرداخت کنند و عموماً در کشور‌های توسعه‌یافته نیز چنین فرهنگی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه قاطبه مودیان مالیاتی، قانون‌مدار هستند، گفت: تنها گروه قلیلی قانون‌گریز در کشور وجود دارد که هزینه نپرداختن مالیات برای این گروه باید به‌شدت افزایش یابد تا کسی جرات نکند حقوق بیت‌المال را نادیده بگیرد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: با حذف شیوه علی الراس، نظام مالیاتی به عدالت مالیاتی نزدیک‌تر شده و هرگونه مالیات ناحقی، ظلم تلقی می‌شود و از سوی دیگر هم اگر فردی فرار مالیاتی دارد، یا شرکتی سود جعلی ابراز می‌کند یا کتمان درآمد دارد یا هیات مدیره کاغذی دارد نیز به‌نظام مالیاتی ظلم می‌کند و ازاین‌پس سازمان امور مالیاتی کشور با سازوکار‌هایی که در حوزه هوشمندسازی ایجاد کرده این توانایی را دارد که تراکنش‌های بانکی اشخاص را چک نماید و حتی برای آن‌ها اظهارنامه برآوردی تولید کنند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: