bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک فعال صنفی، با اشاره به هدررفت فرصت اشتغالزایی در صنعت پوشاک، اظهار کرد: طرح شناسه کالا یکی از طرح‌های مهم در زمینه مبارزه با قاچاق است که اجرای آن همچنان بلاتکلیف است.

۱۳۵ هزار کارگر، قربانی قاچاق یک میلیارد دلاری پوشاک/ عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منفعلانه است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسن نیلفروش زاده» عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون خسارت قاچاق پوشاک بر زنجیره تولید این کالا و فضای اشتغال کشور اظهار کرد: سالانه نزدیک به ۲ میلیارد دلار پوشاک به داخل کشور قاچاق می‌شود؛ اگر این میزان قاچاق با دلار ۲۷ هزار تومانی محاسبه و برای ایجاد کارگاه‌های متوسط این حوزه سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیون تومانی را در نظر بگیریم، با جلوگیری از واردات قاچاق، شاهد ایجاد ۲۷۰ هزار شغل جدید، در زنجیره تولید پوشاک کشور خواهیم بود.


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران خاطر نشان کرد: در حال حاضر در سراسر واحد‌های تولیدی زنجیره تولید پوشاک، ۷۵۰ هزار نیروی کار به صورت مستقیم شاغل هستند؛ لذا اگر دستگاه‌های مسئول در مبارزه با قاچاق کالا و ارز بتوانند مانع از ورود پوشاک قاچاق به بازار کشور شوند، شاهد ایجاد اشتغال‌زایی بزرگی در صنعت نساجی کشور خواهیم بود.


ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منفعل است


نیلفروش‌زاده با انتقاد از انفعال ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در امر مقابله با ورود و عرضه پوشاک قاچاق به کشور اظهار کرد: در طول چند ماه اخیر عملکرد ستاد، کاملا منفعلانه بوده است؛ فعالیت‌های این ستاد در ادوار گذشته، گسترده و متداوم بود، اما اخیرا هیچ گونه حرکت جدی را از سوی مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشاهده نشده است.


عضو هئیت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران تاکید کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسئول مستقیم مقابله با ورود کالای قاچاق محسوب می‌شود، اما در ماه‌های اخیر اقدامات مسئولان این ستاد، در مقایسه با سال‌های قبل به شدت ضعیف و رو به افول رفته است.


بلاتکلیفی برای درج کد رهیگری پوشاک


نیلفروش زاده در خصوص ریشه‌های بروز قاچاق در اقتصاد کشور نیز اظهار کرد: قاچاق پدیده‌ای چند وجهی‌ است که یک وجه آن شامل موانع و مشکلات اقتصادی و سوی دیگر آن شامل چالش‌های سیاسی و امنیتی می‌شود. از منظر اقتصادی، زمانی که هزینه تمام شده تولید پوشاک و یا حتی کالا‌های پایه‌ای تولید این محصول در مقایسه با رقبای خارجی گران شود، شاهد عقب‌ماندگی تولیدکنندگان ایرانی در رقابت با البسه خارجی خواهیم بود.


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران توضیح داد: تشدید قاچاق پوشاک نتیجه همین عقب ماندگی است. در حال حاضر این موضوع فقط به ورود غیر قانونی از مبادی‌های غیر رسمی خلاصه نمی‌شود، بلکه کم‌اظهاری و طفره رفتن برخی واردکنندگان از پرداخت حقوق گمرکی، در نوع خود نوعی قاچاق محسوب می‌شود.


وی کوتاهی مسئولان وزارت صمت در ثبت کد شناسه کالا برای پوشاک تولید داخل را به عنوان یکی دیگر از موانع مبارزه با قاچاق این کالا برشمرد و گفت: چند سالی از پیگیری درج کد شناسه کالا برای پوشاک می‌گذرد، اما با وجود اهمیت آن، این طرح مهم همچنان عملیاتی نشده است.


این فعال اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: در صورت بی‌توجهی به چالش‌های اقتصادی مانند قاچاق، شاهد بروز  تهدیدات امنیتی خواهیم بود. قاچاق زمانی بُعد امنیتی به خود می‌گیرد که میزان تولید و فروش کارخانه و کارگاه‌های تولیدی پوشاک کاهش یابد؛ در چنین شرایطی تولیدکنندگان ناگزیر به تعدیل نیرو شده و این موضوع باعث گسترش بیکاری می‌شود.

 

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: