bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: با وجود بی‌توجهی‌هایی که در دولت‌های گذشته به حوزه فضایی صورت گرفته است، دولت سیزدهم به دنبال شتاب‌بخشی به توسعه صنعت فضایی کشور به منظور استفاده حداکثری از مواهب فضا است.

به گزارش بازارنیوز به نقل از ایرنا، وزارت ارتباطات در پاسخ به گزارش روزنامه شرق با عنوان «استارلینک ایرانی، یک وعده تبلیغاتی دیگر» اعلام کرد: با وجود بی‌توجهی‌هایی که در دولت‌های گذشته به حوزه فضایی صورت گرفته است، دولت سیزدهم به دنبال شتاب‌بخشی به توسعه صنعت فضایی کشور به منظور استفاده حداکثری از مواهب فضا است.

در این راستا با تشکیل اولین جلسه شورای عالی فضایی در سال گذشته که پس از یک دهه وقفه فعالیت خود را از سر گرفت، صنعت فضایی کشور جانی تازه گرفته تا با شتاب عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شود. یکی از مصوبات اولین جلسه شورای عالی فضایی، تدوین برنامه ۱۰ سال صنعت فضایی کشور بود که در طی یازده ماه گذشته با برگزاری ده‌ها جلسه کارشناسی و هزاران نفر ساعت کار کارشناسی تدوین و آماده طرح و تصویب در جلسه آتی شورای عالی فضایی است که به‌زودی تشکیل خواهد شد.

سازمان فضایی ایران به عنوان دبیرخانه شورای عالی فضایی و هماهنگ‌کننده دستگاه‌های فعال در صنعت فضایی کشور، تلاش کرده است تا در تدوین برنامه ده سال فضایی کشور ضمن اخذ نظرات همه صاحب‌نظران کشور، به اقتضائات، امکانات و زیرساخت‌های واقعی کشور توجه کند تا برنامه‌ای متناسب با واقعیات کشور و به دور از جنجال‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای تدوین شود.

ایجاد شائبه تبلیغاتی‌بودن در برنامه فضایی کشور در حالی که در یک سال گذشته چندین پروژه مهم فضایی به بهره‌برداری عملیاتی رسیده است، چیزی جز بداخلاقی رسانه‌ای و نتیجه‌ای جز دلسردکردن نخبگان و دانشمندان فضایی کشور که شبانه‌روز مشغول تلاش و مجاهدت هستند، به دنبال نخواهد داشت.

انجام سه پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی و قرارگرفتن دو ماهواره عملیاتی در مدار که هم‌اکنون تصاویر و داده‌های آن‌ها مورد استفاده عملیاتی قرار می‌گیرند، آزمون موفقیت‌آمیز فناوری‌های جدیدی همچون «بلوک انتقال مداری» که تنها در اختیار تعداد انگشت‌شماری از کشورهاست، افتتاح و بهره‌برداری عملیاتی از اولین و بزرگ‌ترین مرکز مدیریت ماهواره‌های سنجشی کشور و چندین اقدام عملیاتی دیگر، واقعیاتی هستند که نمی‌توان برچسب تبلیغاتی بودن به آن‌ها زد.

همچنین سازمان فضایی ایران، کاربردی کردن صنعت فضایی و ایجاد زنجیره‌ای از اقدامات جهت «توسعه اقتصاد بخش فضایی کشور» را در دستور کار قرار داده و برنامه‌های مدون را طبق زمان‌بندی مصوب، در حال اجرا دارد. ایجاد و بهره‌برداری از سامانه‌های مختلف بهره‌برداری از تصاویر ماهواره‌ای در مسیر شناسایی سطح زیر کشت محصولات کشاورزی، پایش منابع آبی، تحلیل فرونشست زمین و بسیاری از موارد دیگر نمونه‌هایی از توسعه اقتصادی در بخش فضایی هستند که در حال اجرا با محوریت سازمان فضایی توسط بخش خصوصی و این برنامه‌ها کاملاً قابل رصد و واقعی است و برچسب تبلیغاتی زدن به آن‌ها به دور از انصاف و اخلاق رسانه‌ای است.

در پایان، لازم به ذکر است که بخش فضایی کشور نیاز به حمایت همه‌جانبه رسانه‌ای، مالی، معنوی و... دارد نه اینکه با انتشار گزارش‌های غلط و جهت‌دار، کل فعالیت‌ها و برنامه‌های فضایی کشور زیر سؤال برده شود که قطعاً این کار نه تنها خلاف اخلاق رسانه‌ای است، بلکه خلاف منافع ملی نیز است؛ انتظار آن است روزنامه وزین شرق در شماره‌های آتی خود به تشریح دستاورد‌های جوانان نخبه کشور در بخش‌های گوناگون صنعت فضایی کشور بپردازد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: