bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
محمد خوش‌چهره بابیان این که افزایش مستمر نرخ ارز می‌تواند یک بیماری اقتصادی باشد، وقایع روز‌های اخیر را مقطعی عنوان کرد.

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ طی روز‌های گذشته، نرخ ارز در کشور بالا رفته و موجب نگرانی برخی فعالان اقتصادی شده است. نرخ ارز تحت تاثیر عوامل مختلفی در کشور ما بالا می‌رود که شاید مهمترین آن، انتظارات تورمی است. در سال‌های اخیر، خبر‌های سیاسی در کشور ما تاثیر مستقیم بر اقتصاد داشته و همه شاخص‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

روز‌های اخیر هم کشور دچار التهابات امنیتی شد و از طرفی اخباری که از سمت مذاکرات هسته‌ای مخابره می‌شود، اخبار دل‌خوش‌کننده‌ای نیستند و همین می‌تواند بازار ارز را در داخل کشور به هم بریزد. از طرفی عوامل خارجی در داخل کشور، طبق ادعای نیرو‌های امنیتی (بیانیه مشترک سپاه و وزارت اطلاعات) از این فضا نهایت سواستفاده را می‌برند و بازار را دستکاری می‌کنند. البته این اتفاق مسبوق به سابقه است و بارها شده دشمان ارز و طلای کف بازار را جمع کرده و از کشور خارج می‌نند تا بازار ارز ایران دچار التهاب و کمبود عرضه و رشد تقاضا شود.

کارشناسان زیادی معتقدند با توجه به این که اتفاق اقتصادی خاصی در کشور رخ نداده و تحریم جدیدی هم متحمل اقتصاد ایران نشده، افزایش نرخ روز‌های اخیر در بازار ارز، ناشی از تنش‌ها و التهابات مقطعی بوده است.

محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با بازارنیوز بر همین امر تاکید کرد و اظهار داشت: افزایش قیمت‌های درصدی اگر به صورت مقطعی باشد، آنقدر نگران‌کننده نیست که به صورت مستمر رخ دهد. اگر این چند درصد رشد روز‌های اخیر به صورت مستمر انجام شود و به عنوان مثال هر ماه یا هر هفته ۵ یا ۱۰ درصد نرخ ارز رشد یابد، چالش‌آفرین خواهد بود و می‌توان به عنوان یک بیماری جدی اقصتادی به آن نگاه کرد.

 

*تقاضای غیرواقعی، یکی از چالش‌های بازار ارز

وی پیش‌تر در مصاحبه‌ای در شرایط مشابه، به دولت گوشزد کرده بود که ممکن است برخی از عوامل و جریان‌هایی که بدون ملاحظه منافع ملی برای اختلال در اقتصاد و بویژه با حوزه ارز به تقاضای غیرواقعی ارز دامن بزنند و دولت را ناکارآمد جلوه دهند.

خوش‌چهره همچنین هشدار داده بود که نباید دیو خفته تقاضایی که ریشه در حجم بالای نقدینگی سرگردان، انگیزه سوداگری و در نهایت نگران از کاهش ارزش دارایی‌های ریالی خود، باردیگر بیدار شود چرا که همه ضرر می‌کنند نه تنها دولت بلکه تک تک ایرانی‌ها و حتی کسانی که با نیت کسب سود، دارایی خود را به ارز تبدیل کرده‌اند هم متضرر می‌شوند.  

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: