bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
بورس امروز بار دیگر توانست بیش از ۳ درصد افزایش یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز توانست برای هشتمین روز متوالی به روند صعودی خود ادامه دهد و بازدهی مثبت قابل توجهی را به ثبت برساند. شاخص کل بورس طی معاملات امروز با افزایش ۳.۳۵ درصدی همراه شد و فاصله خود را با فتح دوباره کانال ۱.۴ میلیون واحدی کمتر کرد. شاخص هم‌وزن نیز که هم شرایط بهتری را نسبت به شاخص کل تجربه می‌کند، موفق شد بازدهی مثبت ۳.۴۹ درصدی را به ثبت برساند. مدتی است که ارزش معاملات نیز سیگنال مثبتی را به بازار مخابره می‌کند و از سطوح ضعیف چند ماه اخیر فاصله گرفته است. ارزش معاملات خرد سهام طی روز جاری با جهشی قابل توجه به عدد ۵۸۰۰ میلیارد تومانی رسید و پس از وقفه یک روزه، شاهد ورود ۸۱۲ میلیارد تومانی سرمایه کد‌های حقیقی به چرخه معاملات بودیم.

از زمان برگشت بازار به مدار صعودی، به واسطه حمایت‌هایی که از سمت حقوقی‌ها صورت می‌گیرد، هرگونه عرضه‌ای در معاملات با تقاضای قدرتمندی همراه می‌شود و اجازه کاهش قیمت را به سهام نمی‌دهد. امروز نیز در ابتدای بازار شاهد افزایش عرضه در برخی صنایع به خصوص گروه پالایشی بودیم، اما در مدت کوتاهی خریداران این گروه را به صدر ارزش معاملات بین صنایع رساندند و نماد‌های آن به صف خرید رسیدند. در کنار حمایت‌های صورت گرفته، صعود قیمت دلار و همچنین افزایش خوشبینی به بازار‌های جهانی از اصلی‌ترین محرک‌های بورس تهران طی روز‌های گذشته بوده است.

چرایی پایان واگرایی بورس و دلار
طی چند ماه گذشته و در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای، بورس تهران از همراه همیشگی خود جدا شد و شاهد واگرایی بین روند قیمت دلار و شاخص بورس بودیم. این اتفاق درحالی رخ داد که بازار سهام همواره به اندک تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد واکنشی در همان جهت می‌داد. کارشناسان، اما اغلب اعتقاد دارند که اکنون شرایط تغییر کرده است و بورس می‌تواند با رشد قیمت اسکناس آمریکایی همراه شود.

افزایش نزدیک به ۴ هزار تومانی قیمت دلار طی تنها چند روز به جای رشد آهسته و آرام آن که به واسطه فشرده شدن قیمت این ارز به دلیل سیاست‌های نادرست پولی صورت می‌گیرد، با قدرت بالایی منجر به افزایش انتظارات تورمی می‌شود و انتظارات تورمی هم در صورت عدم کنترل درست، تورم واقعی را در سطح قیمت‌ها رقم خواهد زد. اگر اکنون با افراد مختلفی که در بازار‌های متفاوتی سرمایه‌گذاری می‌کنند صحبت کنید، به طور واضحی می‌توان تغییر انتظارات را در همین چند روز مشاهده کرد. بازار سهام نیز مستثنی نیست و رشد قیمت دلار فردوسی می‌تواند به یک صعود تورمی در بازار منجر شود کمااینکه طی چند روز گذشته نیز برخی از رنگ سبز بازار به همین واسطه بوده است. در این میان البته برخی کارشناسان اعتقاد دارند که به صورت تاریخی، بورس تهران با یک تاخیر زمانی به این افزایش قیمت دلار واکنش نشان می‌دهد، اما قطعا شدت آن می‌تواند این زمان را سریعتر پشت سر بگذارد.

یکی از نگرانی‌ها، اما بحث نرخ دلار نیما و احتمال تبدیل آن به یک دلار ۴۲۰۰ تومانی جدید است. طی چند روز اخیر فاصله بین نیما و فردوسی بار دیگر به مرز ۳۰ درصد رسیده است و این موضوع در صورت وقوع می‌تواند تبعات زیادی برای شرکت‌های صادراتی داشته باشد. با این وجود روند صعودی دلار نیما و همچنین تجربه تلخی که سیاستگذاران از ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتند، احتمال وقوع چنین سیاستی را به حداقل می‌رساند.

ظرف چینی بازار‌های جهانی
صعودی قیمت کامودیتی‌ها و فلزات اساسی در روز جمعه که به صورت غیرمنتظره‌ای پس از افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره آمریکا رخ داد، یکی دیگر از محرک‌های قدرتمند بورس تهران طی روز‌های اخیر بود. یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت‌ها، به خبر‌هایی مبنی بر احتمال کاهش محدودیت‌های سیاست کووید-صفر نسبت داده می‌شود که گویا اکنون با تغییراتی همراه شده است.

روز گذشته بسیاری از رسانه‌های اقتصادی دنیا گزارش‌هایی را در راستای همین موضوع منتشر و اشاره کردند که طبق گفته سیاستمردان چینی، این کشور همچنان با قدرت به محدودیت‌های کرونایی خود ادامه خواهد داد و خبری از کاهش آن وجود ندارد. اکونومیست در گزارش خود علاوه بر رد این موضوع به مشکلات بسیاری در اقتصاد کشور چین اشاره کرد که می‌تواند سرمایه‌گذاری و تقاضا در سطح جهانی را از سمت این کشور کاهش دهد و همچنان بر قیمت کامودیتی‌ها فشار مضاعفی وارد کند.

پیش بینی بورس فردا
البته در شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد که کاهش چند درصدی در بازار‌های جهانی تاثیر قابل توجهی بر بورس تهران بگذارد و فعلا حمایت‌ها و روند افزایش نرخ دلار، تاثیرگذارترین عوامل برای تداوم صعود بازار سهام هستند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا نیز به مسیر صعودی خود ادامه دهد و ممکن است که با رسیدن به محدوده‌های مقاومت تکنیکالی شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم که انتظار می‌رود با قدرت بالای خریداران مواجه شود.



/فردای اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: