bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
پس از اصلاح نظام یارانه‌ای و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بازار کالا‌های اساسی روی خوشی ندیده و هر روز قیمت محصولات افزایش چشمگیری را دارد.

سیاست‌های ضد تولیدی باعث گرانی کالا و تکرار ظهور پدیده‌ای مخرب به نام کم فروشی و کاهش وزن محصول و کالا‌های اساسی در بازار شده است.

مدت زمانی است که بازار مرغ تحت تأثیر سیاست‌های اصلاحی دولت دچار نوسان قیمت شدیدی شده تا حدی که به گفته متولیان این بخش بدنبال گرانی مرغ مصرف آن در کشور با کاهش بیش از ۳۰ درصدی مواجه شده است.

هیچ کمبودی در بازار مرغ دیده نمی‌شود، اما از گرانی هفته‌ای این محصول که بگذریم، تعجب مشتریان در حین خرید را شاهد خواهید بود که هر روز مرغ‌های راهی شده از کشتارگاه به بازار، کوچک‌تر و کم وزن‌تر می‌شوند.

در همین رابطه حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در گفتگو با اقتصاد ۱۰۰ می‌گوید: زیان مرغداران پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در واردات نهاده‌های دامی هنوز جبران نشده و اکثر مرغداران خوراک طیور خود را از بازار با نرخ آزاد تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: مصرف مرغ در سال جاری با کاهش بیش از ۳۰ درصدی مواجه شده و از سوی دیگر ممنوعیت صادرات مرغ نیز زیان مرغداران را افزایش داده تا جایی که بیشتر تولید کنندگان ناگزیر به تعطیلی مرغدارای‌های خود شده اند.

اسدالله نژاد دلیل ریز بودن و کاهش وزن مرغ‌های عرضه شده به بازار را چنین توضیح داد؛ مرغداران سعی بر تأمین نیاز بازار دارند و هیچ گاه تولید مرغ را متوقف نکرده اند، اما عدم تأمین به موقع نهاده‌های دامی از سوی دولت شرایط را برای تولید کنندگان سخت و گران کرده است.

اسدالله نژاد تأکید داشت: به دلیل کاهش جوجه ریزی و از سوی دیگر تأمین نیاز بازار مصرف، دستور کشتار و عرضه مرغ با وزن پایین را به مرغداران داده اند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران؛ بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی در راستای تأمین و ایجاد هماهنگی درعرضه مرغ، نامه‌ای صادر که در آن اعلام کرده، مرغ‌ها باید با سن ۴۳ روز به بازار عرضه شود؛ که جای تاسف دارد و از این گونه رویکرد‌های ضد تولید برای سرپوش گذاشتن بر روی برخی قصورات و کوتاهی‌ها به شدت گله‌مند هستیم و انتظار میرود زیر مجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی در قبال مقوله تولید با درایت و دقت بیشتری عمل کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به اینکه سن مطلوب در استان‌های غیر شمالی برای عرضه مرغ بالای ۴۷ روز است، گفت: با اجرای چنین برنامه‌ای تولیدمرغ با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شده و این سیاست کاهش بیشتر تولید را به همراه خواهد داشت.

اسدالله نژاد گفت: قیمت مرغ دستوری و پایین‌تر از قیمت تمام شده اعلام می‌شود و در دوماه اخیر هم به دلیل کاهش تقاضا در بازار پایین‌تر از قیمت مصوب بوده وعملاً تولید کنندگان مرغ از لحاظ نقدینگی آسیب جدی دیده اند.

وی ادامه داد: باید هرچه سریعتر سیاست‌های دولت در راستای حمایت از تولید تغییر کند درغیراین صورت بازار تولید و مصرف مرغ با بحران مواجه خواهد شد و قیمت مرغ بازهم تحت تأثیر عوامل قرار خواهد گرفت.


/گسترش

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: