bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
رئیس سازمان کنترل مواد پرتوزای عراق از طرح این کشور برای ایجاد ۸ نیروگاه اتمی با ظرفیت تولید ۸ هزار مگاوات برق خبر داد.

رئیس سازمان کنترل مواد پرتوزای عراق از طرح این کشور برای ایجاد ۸ نیروگاه اتمی با ظرفیت تولید ۸ هزار مگاوات برق خبر داد.

«کمال حسین لطیف» رئیس سازمان کنترل مواد پرتوزای عراق، در گفتگو با شبکه «رووداو» گفت که این کشور مجوز لازم برای ساخت ۸ نیروگاه اتمی برای تولید برق را از سازمان بین‌المللی انرژی اتمی دریافت کرده است.

او گفت که سازمان متبوعش طرحی کامل برای تولید ۸ هزار مگاوات برق با راه‌اندازی ۸ نیروگاه اتمی تنظیم کرده که به معنای تأمین ۲۵ درصد نیاز برق کشور است.

وی گفت که عراق هنوز در مراحل اولیه این پروژه و منتظر صدور مجوز دولت در این باره است و افزود که نقاطی که این نیروگاه‌ها در آن‌ها ساخته خواهد شد، مشخص شده است.

لطیف در پاسخ به اظهارات اخیر وابسته اقتصادی سفارت روسیه در بغداد که گفته بود که عراق و روسیه در حال نهایی کردن توافق‌نامه ساخت نیروگاه اتمی عراق توسط روس‌اتم هستند، گفت که تاکنون هیچ توافقی با هیچ دولت عراقی برای برداشتن گام‌های بعدی انجام نشده است.

رئیس سازمان کنترل مواد پرتوزای عراق گفت که برنامه عراق آن است که این ۸ نیروگاه تا سال ۲۰۳۰ به مرحله بهره‌برداری برسد و ممکن است توان تولید برق آن به ۱۰ هزار مگاوات هم برسد.

او درباره پروژه‌های عراق در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گفت که عراق تا سال ۲۰۲۵ به تولید ۳ هزار مگاوات برق از انرژی خورشیدی دست پیدا می‌کند.

روز گذشته، «ایلیا لوپوف»، وابسته اقتصادی سفارت روسیه در بغداد، گفت که دو کشور در حال انجام تدارکات لازم برای امضای سند همکاری در بخش استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و نیز آموزش رشته‌های مرتبط با فیزیک هسته‌ای به دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های روسیه است.

او گفت که عراق سابقه همکاری با روسیه در عرصه فناوری هسته‌ای را دارد و دو کشور در سال ۱۹۷۵ توافق در این باره مضا کرده‌اند.

وی افزود که روس‌اتم و آژانس نظارت بر مواد پرتوزای عراق در حالی بررسی اجرای پروژه‌های کوچک مربوط به راه‌اندازی نیروگاه‌های پژوهشی و نیز استفاده از انرژی هسته‌ای در بخش‌های پزشکی و کشاورزی و آب‌شیرین‌کن هستند.


/میدل ایست نیوز

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: