bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
طرح «بیمه سبد سهام» که از ۲ هفته آینده با هدف بهبود وضعیت بازار و نیز تغییر مسیر شاخص بورس در دستور کار سازمان بورس قرار گرفت، از امروز (شنبه) اجرا می‌شود که به گفته کارشناسان با استفاده از این طرح می‌توان آینده‌ای روشن را برای این بازار متصور باشیم.

به گزارش بازارنیوز به نقل از ایرنا، تداوم ریزش شاخص بورس و نوسان شدید معاملات بازار سهام، مسوولان را بر آن داشت تا به دنبال راهکاری برای کنترل هر چه سریعتر نوسانات بازار سهام و جبران ضرر و زیان سهامداران در بازار باشند و از این طریق اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه را بار دیگر به سرمایه‌گذاران بازگردانند.

اکثر کارشناسان بار‌ها به چنین موضوعی اشاره داشتند که بازار سهام به دلیل افت مکرر شاخص بورس طی ۲ سال گذشته و نیز کاهش شدید قیمت سهام شرکت‌ها، در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارد، اما سرمایه‌گذاران به دلیل تجربه تلخ سرمایه‌گذاری در بورس، حاضر به ورود دوباره سرمایه‌هایشان در بازار نیستند، این درحالیست که با بازگشت اعتماد به سهامداران و نیز ورود نقدینگی به این بازار می‌توان شاهد روز‌های پر رونق در بازار سهام و پیشی گرفتن این بازار از دیگر بازار‌های سرمایه‌گذاری باشیم.

حمایت سازمان بورس از بازار سهام با ارائه یک بسته ١٠ بندی

در ادامه اقداماتی که مسوولان حاضر در دولت از مدت‌ها قبل به منظور بهبود وضعیت بازار در دستور کار قرار دادند، سازمان بورس در نخستین روز‌های آبان ماه از ارائه یک بسته ۱۰بندی با هدف حمایت از بازار سرمایه خبر داد که این اقدام توانست تا حدودی از نوسان شدید حاکم شده در بازار را کاهش دهد و زمینه تغییر مسیر شاخص بورس به سمت صعود را فراهم کند.

جزییات این بسته ۱۰بندی با استقبال اکثر فعالان حاضر در بازار همراه شد و در کنار آن وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد: بسته حمایتی ۱۰ بندی در راستای حمایت از بازار سرمایه و بازگرداندن اعتماد از دست رفته فعالان بازار سرمایه به دلیل اقدامات نادرست دولت گذشته ابلاغ شده است.

همچنین «محمدرضا پورابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در حمایت از طرح بازار سرمایه اعلام کرد: ابلاغ بسته ۱۰بندی حمایت فوری از بازار سرمایه و بیمه اصل و سود سهام مردم اقدامی تاثیرگذار در جهت خروج ریسک از بازار سرمایه بوده و حتما می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بیمه سبد سهام طرحی موفق در بسته ١٠ بندی

یکی از بند‌های اصلی بسته حمایتی بازار سرمایه که مورد تایید مقامات رده عالی اقتصادی کشور قرار گرفت، بیمه سبد سهام یا همان اوراق تبعی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است که ۹۶ درصد سهامداران حقیقی را پوشش می‌دهد.

سررسید اعمال این اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است.

به نگاه کارشناسان این اقدام از جمله تصمیمات مثبتی است که منجر به پوشش زیان مردم و بازگشت اعتماد دوباره به سهامداران حقیقی خواهد شد.

اعلام این خبر و اطمینان سهامداران از پوشش زیان سهامشان در بازار، اقدامی بود که بالاخره بازار به آن واکنش مثبت نشان داد و باعث عقب‌نشینی سهامداران از فروش سهام و ورود شاخص بورس به مدار صعود برای ۲ هفته متوالی شد.

«سهام یار»؛ نمادی برای استفاده از طرح بیمه سبد سهام

خوش‌بینی‌های ایجاد شده به آینده این بازار در بین سهامداران، انتظار سهامداران را برای انتشار جزییات هر چه بیشتر طرح بیمه سهام افزایش داد که در این زمینه هفته گذشته «امیرمهدی صبایی»، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار به خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: نماد «سهام یار»، نمادی است که برای بیمه سهام سهامداران در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سهامداران دارای پرتفوی کمتر از ١٠٠ میلیون تومان می‌توانند با خرید یک ریالی این نماد پرتفوی سهام خود را بیمه کنند و تا زمان سررسید بازدهی حداقل ٢٠ درصدی برای آن‌ها تضمین شود.

همچنین از هفته دوم آبان ماه صحبت‌هایی مبنی بر اجرای طرح بیمه سهام از هفته سوم آبان ماه مطرح شد و مسوولان حاضر در بازار سرمایه اعلام کردند که با اجرای هر چه سریعتر این طرح سازمان بورس شاهد اعتماد بخشی سهامداران و نیز تداوم صعود شاخص در بازار هستیم.

تعیین زمان برای آغاز طرح بیمه سبد سهام

به دنبال مطرح شدن چنین صحبت‌هایی و نیز انتظار سهامداران برای اعلام زمان اجرای طرح بیمه سهام، شرکت بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای از آغاز عرضه اوراق از روز شنبه ٢١ آبان ماه ۱۴۰۱ تا روز شنبه ٢٨ آبان ماه ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام را در نماد «سهام‌یار» با هدف حمایت از سهامداران حقیقی منتشر کند.

آینده‌ای روشن؛ پیش روی معاملات بورس با کمک طرح جدید سازمان بورس

گفتنی است، طبق پیش بینی‌های انجام شده از سوی کارشناسان با اجرای طرح بیمه سهام از امروز (شنبه) می‌توان تحت تاثیر کاهش رفتار هیجانی سهامداران در بازار و نیز عدم فروش سهام در بازار، آینده‌ای پر رونق را برای این بازار متصور باشیم و شاهد ورود دوباره نقدینگی سهامدارانی در بورس باشیم که طی چند وقت گذشته از ترس از دست دادن سرمایه‌های خود در بورس تحت تاثیر تداوم ریزش‌ها تصمیم به خروج از این بازار و سرمایه‌گذاری در دیگر بازار‌های مالی گرفتند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: