bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ضمن برشمردن موانع توسعه صادرات پوشاک، از آغاز مذاکرات تجار ایرانی برای ارسال این کالا به بازار کشور روسیه خبر داد.

لباس ایرانی،مهمان جدید بازار پوشاک روسیه/ قاچاق مانع توسعه صادرات پوشاک می‌شود

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مجید نامی» نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مقاصد صادراتی پوشاک ایرانی اظهار کرد: در حال حاضربخش عمده‌ای از صادرات پوشاک ایران به کشور‌های عراق، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و حتی آذربایجان انجام می‌شود.


نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان پوشاک، همچنین از آغاز رایزنی برای صادرات پوشاک ایرانی به کشور روسیه خبر داد و گفت: تاکنون اقداماتی برای ارسال لباس‌های ایرانی به بازار کشور روسیه انجام شده، اما این موضوع همچنان در حد مذاکرات اولیه بوده و هنوز صادرات رسمی به این کشور انجام نشده است.


وی همچنین درباره رقبای ایران در زمینه صادرات پوشاک نیز گفت: در حال حاضر برند‌های معتبر‌های دو کشور‌های چین و ترکیه، رقابت بسیار شدیدی را با برند‌های مطرح ایرانی، در کشور‌های همسایه، به ویژه در بازار کشور عراق دارند.


نامی در پاسخ به این سوال که آیا حضور پوشاک بنگلادشی در بازار‌های صادراتی، مشکلاتی را برای ایران به وجود آورده است یا خیر، گفت: بر خلاف ترکیه و چین، این کشور هیچ برند نام آشنایی در بازار جهانی پوشاک ندارد؛ لذا مشکلی هم برای صادرات پوشاک ایران ایجاد نکرده. علت اصلی موفقیت بنگلادش در صادرات پوشاک، عمدتاَ ناشی از همکاری گسترده‌ای است که تولیدکنندگان پوشاک این کشور با برند‌های معتبر جهانی دارند.


نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان پوشاک همچنین درباره ظرفیت صادرات این کالا  تصریح کرد: در حال حاضر رقم متقن و دقیقی را نمی‌توان درمورد ظرفیت صادراتی پوشاک ایرانی بیان کرد، اما با توجه به سابقه صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری پوشاک در سال‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود که در صورت فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم، این میزان صادرات پوشاک در سال‌های آتی به وقوع بپیوندد.


وی درباره مولفه‌های لازم برای تحقق صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری پوشاک توضیح داد: برآورده شدن این هدف مستلزم تحقق مولفه‌های داخلی، مانند تامین به موقع مواد اولیه، کاهش هزینه تولید و همچنین تامین مالی واحد‌های تولیدی پوشاک است.


نامی حضور گسترده پوشاک قاچاق در بازار را به عنوان عاملی مهم در ممانعت از توسعه صادرات پوشاک ایرانی توصیف کرد و گفت: این موضوع تاکنون منجر به تضعیف عملکرد و تعطیلی خطوط تولید برخی تولیدکنندگان پوشاک شده؛ لذا تا زمانی که پوشاک قاچاق در بازار باشد، تولیدکنندگان امکان رونق تولید ندارند.


وی درباره سهم هزینه‌های مرتبط با تامین مواد اولیه تولید پوشاک در قیمت تمام شده این کالا، گفت: سهم این مولفه، بسته به نوع برند و مواد اولیه استفاده شده در تولید یک قلم پوشاک، متفاوت است، اما در مجموع هزینه‌های صرف شده برای تامین مواد اولیه، به طور میانگین سهمی ۳۰ تا ۴۰ درصدی را به خود اختصاص می‌دهند.

 

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: