bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
نوسانات نرخ ارز، احتمال کاهش ظرفیت و حذف خودروهای پر تقاضا در طرح های فروش فوق العاده و زمزمه عرضه تمامی خودروها در بورس کالا باعث شد طی یک هفته گذشته شاهد رشد شدید قیمت ها در بازار آزاد باشیم در این شرایط می‌توان چنین استنباط کرد که زمینه‌سازی برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در حال اجرا است.

به گزارش بازارنیوز به نقل از اقتصاد ۱۰۰؛ التهابات بازار خودرو از روز‌های اولیه سال آغاز شد و با شروع نوسانات جدید نرخ ارز در چند روز گذشته نیز روند صعودی قیمت‌ها شدت گرفت. بررسی قیمت‌ها در بازار آزاد نشان می‌دهد پژو ۲۰۷ اتومات که در ماه گذشته ۵۹۰ میلیون تومان ارزش داشت، اما امروز به ۶۳۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت ۲۰۶ با رشد بسیار شدید روبرو بود و به بیش از ۳۲۹ میلیون تومان رسیده است و تیبا هاچ‌بک پلاس قیمت ۲۲۲ میلیون تومانی را ثبت کرد.

 بر اساس اعلام وزارت صمت قرار بود با اجرای شدن طرح خودرویی این وزارتخانه و افزایش تیراژ خودروسازان اندکی از التهابات بازار خودرو کاسته شود. حتی وزیر صمت صحبت از کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو را نیزداده بود، ولی در شرایط حال حاضر مشخص می‌شود که این طرح و سیاست‌های وزارت صنعت در خصوص صنعت خودرو به نتیجه نرسیده است و حتی خودروسازان نیز دستورات رئیس جمهور و برنامه‌های وزارت صمت را به صورت کامل اجرایی نکرده اند و تنها اعلام می‌کنند در راستای رشد تولید، کاهش خودرو‌های ناقص در کف پارکینگ‌ها و افزایش کیفیت خودرو برنامه‌هایی را اجرا کرده اند.

اما بر اساس شرایط امروز بازار خودرو، حقیقت چیزی دیگری است؛ و به گفته یکی از نمایندگان مجلس مافیای خودرو، به گونه‌ای به دنبال منافع خود هستند که صدای نارضایتی مردم را در این هیاهوی کاذب را نمی‌شنود.

با توجه به آمار عرضه خودرو در طرح فروش فوق العاده دو خودروساز بزرگ کشور می‌توان نتیجه گرفت که عرضه خودرو‌های پر تقاضای بازار با کاهش شدیدی روبرو شده است و زمزمه عرضه تمامی خودرو‌ها در بورس کالا نیز سیگنال منفی به بازار ارسال می‌کند که طی ماه‌های آینده عرضه خودرو در بازار به شدت افت خواهد کرد که در نتیجه باعث افزایش شدیدتر قیمت‌ها  در بازار آزاد نیز خواهد شد.

کاهش عرضه خودرو‌های پر تقاضا در طرح‌های فروش فوق العاده خودروسازان باعث شد که این مدل خودرو‌ها بیشترین افزایش قیمت را ثبت کنند و حاشیه سود بالا آن‌ها باعث رشد شدید تقاضای خرید در قرعه کشی فروش خودرو شده است به عنوان مثال پژو پارس TU۵ در بازار آزاد که حدود ۳۷۷ میلیون تومان در هفته‌های گذشته معامله می‌شد امروز ۴۱۶ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. حتی خودرو‌ها خانواده هایما که در یک دوره با حذف قرعه‌کشی عرضه شده بود و برنامه افزایش تولید آن نیز اجرایی شده است رشد قیمت شدیدی را تجربه کرد و قیمت هایما S۷ به یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان رسیده است.

نوسانات  نرخ ارز تاثیر مهمی بر رشد قیمت‌ها در بازار خودرو داشته است، ولی ادامه حذف عرضه خودرو‌های پر طرفدار از طرح‌های فروش خودروسازان و احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها و روش‌های عجیب فروش خودرو مانند عرضه در بورس کالا باعث شد بازار نسبت به آن‌ها واکنش شدیدی نشان دهد و شتاب افزایش قیمت‌ها در بازار افزایش یابد.

بررسی بازار خودرو طی چند روز گذشته نشان می‌دهد قیمت‌های به صورت غیر منطقی افزایش یافته است که خریداران رغبتی برای خرید خودرو ندارند و بازار خودرو بیش از پیش به یک رکود تورمی عمیق فرو رفته است.

 همچنین تاثیر افزایش قیمت خودرو‌های خودروسازان خصوصی نیز در افزایش قیمت‌ها بی‌تأثیر نبوده است و بر اساس سنوات گذشته به دلیل اینکه خودروسازان خصوصی برای قیمت گذاری محصولات خود محدودیت‌های قیمت گذاری دستروی برای آن‌ها اجرا نمی‌شود احتمالا به دلیل رشد نرخ ارز در بازار طرح‌های فروش جدید خودو را با افزایش قیمت اجرا کنند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: