bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
باتوجه به اظهارات نمایندگان مجلس و رییس سازمان برنامه و بودجه مشخص نیست که در نهایت قانون برنامه هفتم ابتدا در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و یا قانون بودجه اما به گفته یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه ممکن است مجلس اولویت را به قانون بودجه ۱۴۰۲ بدهد.

به گزارش بازارنیوز به نقل از تسنیم؛ براساس قانون دولت باید تا 15 آبان بودجه شرکت‌های دولتی برای سال 1402 را به مجلس رائه می‌کرد که به گفته میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه این اتفاق در زمان مقرر رخ داده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفته بود که نظر ریاست مجلس براین است که برنامه هفتم پیش از ارائه بودجه به مجلس ارائه شود و این در حالی است که سیاست‌های برنامه هفتم اخیرا ابلاغ شده است و نمی‌توان در این زمان کوتاه برنامه هفتم را تحویل مجس داد. در نتیجه براساس توافقی که با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انجام شده بود تصمیم گرفته شد تا اولویت به بودجه سال 1402 داده شود.

وی افزود: بودجه سال 1402 در حال حاضر تدوین می‌شود و همچنان قانون برنامه ششم حاکم است. ما کار تدوین بودجه 1402 را آغاز کردیم و کار تبصره‌های بودجه نیز به اتمام رسیده است تا پس از آن دستگاه‌ها وارد بحث شوند. به دلیل اینکه کار بودجه به مراحل پایانی خود رسیده است، ما اقدامات خود را براساس روال آن پیش خواهیم برد.

میرکاظمی با اشاره مجدد به خواست رییس مجلس برای ارسال برنامه هفتم پیش از بودجه سال 1402 گفت که ما بودجه را آماده خواهیم کرد و در صورتی که مجلس بپذیرد ابتدا قانون بودجه سال 1402 را به مجلس ارائه خواهیم کرد در غیر این صورت ابتدا برنامه هفتم تقدیم مجلس خواهد شد. تلاش ما این است که برنامه هفتم توسعه در کوتاه ترین زمان ممکن به مجلس برسانیم.

احتمال تصویب بودجه به صورت چنددوازدهم وجود دارد؟

حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این خصوص گفته بود که طبق توافق سران قوا، بررسی لایحه بودجه 1402 به بعد از تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه موکول شد. براین اساس پیش‌بینی می‌شود که امسال لایحه بودجه 1402 به صورت چند دوازدهم تصویب شده و بررسی لایحه بودجه در مجلس به بهار سال آینده موکول شود.

بررسی قانون بودجه مقدم بر برنامه هفتم توسعه است/ بررسی برنامه هفتم توسعه به شش ماه زمان نیاز دارد

محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با تسنیم در خصوص وضعیت بررسی بودجه و برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی بودجه سال 1402 مقدم بر برنامه هفتم توسعه است و اگر هر دو این موارد باهم به مجلس برسد، ابتدا لایحه بودجه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و سپس برنامه هفتم.

وی ادامه داد: در صورتی که برنامه هفتم پیش از قانون بودجه به تصویب نرسد، برنامه ششم برای یک سال تمدید خواهد شد. بررسی برنامه هفتم توسعه خود ممکن است به شش ماه زمان نیاز داشته باشد در نتیجه عملا اجرای قانون برنامه هفتم توسعه به سال بعد موکول خواهد شد.

لازم به ذکر است که با توجه به اظهارنظرهای مطرح شده همچنان به طور دقیق نیست که سرنوشت بودجه سال 1402 و برنامه هفتم توسعه چگونه رقم خواهد خورد اما به نظر می‌رسد که با توجه به زمان مورد نیاز برای بررسی برنامه هفتم توسعه قطعا باید بودجه و یا بخشی از آن(بودجه چند دوازدهم) به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: