bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
معاون اشتغال وزارت کار با بیان اینکه در یک سال گذشته چندین بار برای ساماندهی دستفروشان اقدام کرده‌ایم گفت: امیدواریم تا آخر سال در قالب طرح بین وزارتخانه پدیده دستفروشی را بتوانیم به رسمیت بشناسیم و ساماندهی کنیم.

به گزارش بازارنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم؛  دستفروشی یکی از کسب و کار‌های غیررسمی است که به نوعی می‌توان گفت پدیده‌ای نوظهور و جدید نیست؛ بنابراین با همه این اوصاف نمی‌توان از آسیب‌های این شیوه از کسب و کار به سادگی گذشت.

درگذشته‌های دورتر هرساله با نزدیک شدن به روز‌ها و هفته‌های پایانی سال دستفروشان فعال در شهر‌ها بودند، اما اکنون این شغل به نوعی جامعیت پیدا کرده است و تمام طول سال دیده می‌شود. پدیده‌ای که با تهدیدات و فرصت‌های خاص به خود (در شرایط فعلی اقتصادی کشور) همراه است.

امیر سیاح رئیس، مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد با بیان اینکه از ۲۳ آبان ماه مرحله اجرایی ساماندهی کسب و دستفروشان سطح شهر تهران آغاز شده است، افزود: با همکاری شهرداری تهران مکان مناسب و ایمن در اختیار این عزیزان قرار خواهد گرفت. همچنین مقرر شده بانک مرکزی هم دستگاه پوز برای این مشاغل در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه با کمک شهرداری‌ها و وزارت کار، شغل دستفروشی از یک حرفه کاذب و مزاحم به یک شغل مفید و رسمی و در چارچوب خواسته‌های شهرداری‌ها تبدیل می‌شود اظهار داشت: صاحبان این مشاغل با ارائه کد ملی می‌توانند مجوز کسب و کار دریافت کنند.

*در یک سال گذشته چندبار برای ساماندهی دستفروشان اقدام کردیم

در حالی که مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد خبر از رسمی شدن شغل دستفروشی داده است که  محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار هم نیز در چهل و هفتمین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از ساماندهی دستفروش‌ها تا پایان سال خبر داد و گفت: این مسأله مربوط به چند وزارتخانه مانند وزارت کشور، اقتصاد، کار و سازمان شهرداری‌ها است که از جمله وزارت صنعت در بخش اصناف است خدمات دستفروشان به زیرمجموعه صنوف برمی‌گردد و در یک سال گذشته چندین بار برای ساماندهی دستفروشان اقدام کرده‌ایم.

کریمی‌بیرانوند اظهار کرد: البته دستفروشی خود‌به‌خود یک شغل است و بعضاً درآمد خوبی هم دارد. اما باید چارچوب داشته باشد فعلاً دستفروشی رسمیت پیدا نکره است و امیدواریم تا آخر سال در قالب طرح بین وزارتخانه پدیده دستفروشی را بتوانیم به رسمیت بشناسیم و ساماندهی کنیم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: