bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: در قرعه کشی با هجوم چند صد هزار نفری و حتی گاهی اوقات چند میلیون نفری افراد برای خرید خودرو مواجه هستیم که عمده آنها تقاضای کاذب بوده و مصرف کننده واقعی نیستند و همه این مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است.

به گزارش بازارنیوز به نقل از ایرنا؛ «محمدرضا نجفی منش» که در نشست هم‌اندیشی وزیر صمت با تشکل‌ها و انجمن‌های فعال در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور سخن می‌گفت، به مشکلات حاصل از قیمت‌گذاری دستوری در محصولات نهایی صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری سیاست اشتباهی بوده که در سال‌های گذشته گریبانگیر این صنعت شده و خودروسازی را با زیان انباشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی مواجه کرده است.

وی افزود: وضعیت به‌گونه‌ای است که حتی اگر بخواهیم این صنعت را به ریل درست آن بازگردانیم، کار سخت و دشواری در پیش داریم. ​

نجفی منش گفت: این صف‌های طولانی قرعه‌کشی و خرید خودرو که ملاحظه می‌شود، نتیجه قیمت‌گذاری دستوری است که فاصله قیمتی قابل توجهی بین نرخ کارخانه‌ای و بازاری خودرو‌ها به وجود آورده و عملاً زمینه واسطه‌گری و دلالی را به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: در قرعه کشی با هجوم چند صد هزار نفری و حتی گاهی اوقات چند میلیون نفری افراد برای خرید خودرو مواجه هستیم که عمده آن‌ها تقاضای کاذب بوده و مصرف کننده واقعی نیستند و همه این مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور در ادامه بیان داشت: تولید فرآیندی است که مباحثی همچون راه‌اندازی خطوط و ماشین‌آلات مورد نیاز، منابع انسانی، دانش فنی و مواد اولیه تشکیل می‌شود، اما متاسفانه با وجود اینکه تولید را به کشورمان آورده‌ایم، از تقویت بخش ماشین‌آلات و تسهیل در تامین مواد اولیه‌مان غافل شده‌ایم و این مساله خود به یکی از معضلات تولید تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: باید حلقه‌های مفقوده در فرآیند و کلیت مساله تولید را مورد توجه قرار دهیم تا به تقویت تولید برسیم.

وی همچنین از افزایش فاصله بین نرخ نیمایی و آزاد ارز انتقاد کرد و گفت: این مساله می‌تواند منبع فساد باشد و باید مسوولان فکری برای کاهش فاصله این دو نرخ بیندیشند.

 وی در ادامه بیان داشت: هر چند منکر نقاط ضعف موجود نیستیم، اما تداوم انتقادات تیز و برنده علیه این صنعت از سوی نمایندگان مجلس، مقامات انتظامی، رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و جراید و ... زیبنده نیست.

نجفی منش گفت: وضعیت به‌گونه‌ای است که هر اقدامی در هر مجموعه‌ای به ویژه صنعت خودرو که در دست اقدام باشد، همه رسانه‌ها حتی رسانه ملی در مقام تخریب آن برمی‌آیند و طوری برخورد می‌کنند که انگار صنعتگر ایرانی هیچ کاری بلد نیست!

وی تاکید کرد: در این زمینه باید کار ریشه‌ای انجام و موضوع تخریب و تحقیر این صنعت پیشران را متوقف کرد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: