bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ضمن اشاره به کارنامه و چالش‌های یک ساله صنعت و بازار لوازم خانگی، از صادرات این محصول به شمال آفریقا خبر داد.

گروه صنعت معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «عباس هاشمی» دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با بازارنیوز، به تشریح کارنامه یک ساله این صنعت از زمان آغاز حمایت‌های همه جانبه دولت و مجلس در پاییز سال ۱۴۰۰، تاکنون پرداخت.


دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، رکود بازار و ناتوانی تولیدکنندگان در تامین مالی واحد‌های تولیدی را به عنوان دو چالش اساسی این صنعت برشمرد و گفت: علیرغم تاثیر منفی این دو عامل بر عملکرد و ظرفیت واحد‌های تولیدی، در طول یک سال گذشته، تولید بسیاری از اقلام، از جمله لباس‌شویی، یخچال و فریزر، حدوداً رشد ۸ درصدی را تجربه کرده‌اند.


وی همچنین درباره سهم اجناس قاچاق و تقلبی در بازار لوازم خانگی توضیح داد: حضور این قبیل کالا‌ها در بازار، همچنان به قوت قبل پابرجاست، اما یکی از اقدامات جدی وزارت صمت برای مقابله با آنها، الزام تولیدکنندگان و واردکنندگان به درج کد رهگیری و شناسه اجناس است. اکنون اجرای این سیاست در مراحل قابل قبولی بوده و بخش زیادی از کالا‌ها نیز دارای کد رهگیری هستند.


هاشمی همچنین درباره تاثبر کالا‌های تقلبی در تولید و فروش لوازم خانگی ایرانی، گفت: تاکنون سازمان‌های تعزیرات حکومتی و استاندارد، برخورد جدی را با فروشندگان این قبیل کالا‌ها داشته‌اند، اما فروش این کالاها جز ایجاد بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان به بازار، آثار چندان مخربی به همراه نداشته است.

 

لوازم خانگی ایران در قاره سیاه

هاشمی در ادامه به آخرین وضعیت صادرات لوارم خانگی اشاره کرد و گفت: صادرات این نوع کالا لوازم خانگی ایرانی به عراق، کشور‌های حوزه C.I.S و همچنین شمال آفریقا در حال انجام بوده و حتی در طول یک سال گذشته شاهد رشد ۲۰ درصدی صادرات آن‌ها نیز بوده‌ایم.

وی در پایان با اشاره به یکه‌تازی ترکیه در بازار لوازم خانگی کشور‌های منطقه خاطر نشان کرد:  این کشور به دلیل گستردگی تعامل اقتصادی با کشور‌های همسایه  و همچنین سیاست‌های صادراتی مثبت، فاصله بسیار زیادی با دیگر کشور‌های صادرکننده لوازم خانگی دارد. اکنون با صرفه نظر از جایگاه متمایز ترکیه در این نوع صادرات، کشور پاکستان را می‌توان به عنوان یکی از جدی ترین رقبای ایران توصیف کرد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: