bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران ضمن تشریح عوامل موثر در تشدید ناترازی تجارت خارجی ایران، نسبت به واردات کالا‌های غیر ضروری انتقاد کرد.

۶ عامل ناترازی تجارت خارجی ایران/ واردات کالا‌‎های غیر ضرور همچنان ادامه دارد

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مهراد عباد» نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون علل ناترازی تجاری کشور طی ۷ ماهه ابتدایی سال جاری اظهار کرد: واردات کالا‌های غیر ضرور، فقدان برنامه تجاری منسجم، اصرار به صادرات محصولات خام و مواد اولیه، ضعف بازاریابی بین المللی، امتناع سیاست‌گذاران در حمایت از صادرات کالا‌های مزیت‌دار و در آخر تحریم‌های اقتصادی، همگی از جمله عوامل موثر در وقوع این امر بود.


نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق تهران با انتقاد از بی برنامگی در حوزه تجارت، گفت: در حال حاضر بسیاری استراتژی‌های تجاری، فاقد جامعیت و انسجام لازم برای افزایش درآمد‌های صادراتی است؛ لذا باید برای جبران این ضعف، سیاست‌گذار می‌بایست ترسیم چشم‌انداز‌های تجاری بلندمدت‌تر و در عین حال واقع بینانه‌تری را در دستور کار خود قرار دهد.

 

وی شناسایی اشتباه صنایع پیشران را به عنوان عاملی دیگر در ضعف تجارت خارجی کشور بیان کرد و توضیح داد: در طول سال‌های اخیر، حمایت‌های همه جانبه و بی‌دریغی از صنایع قطعه و خودروسازی کشور صورت گرفته، اما علیرغم همه این مشوق‌ها، محصولات این صنایع، سهم بسیار اندکی در سبد صادراتی کشور به خود اختصاص داده‌اند. 


این فعال اقصادی تاکید کرد: ایران همیشه در حوزه صادرات زعفران، پسته و فرش دست‌‎بافت از چایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده، اما به دلیل بی توجهی و عدم حمایت سیاست‌گذاران از فعالان این بخش‌ها، یکه‌تازی ایران در صادرات این محصولات از بین رفت. ارتباط بین المللی گسترده و بازاریابی وسیع‌ دولت و بخش خصوصی کشور‌های رقیب نیز خود مزید علتی بر حذف تدریجی ایران از بازار‌های صادراتی این  کالا‌ها شد.


واردات کالا‌های غیر ضرور به جای کالای اساسی!


عباد در ادامه ممنوعیت واردات برخی‌کالا‌های غیر ضرور را به عنوان نخستین گام برای ایجاد تراز تجاری مثبت برشمرد و گفت: در حال حاضر لیست بلند بالایی از کالا‌های ممنوعه وارداتی وجود دارد، اما علیرغم چنین فهرستی، ما همچنان شاهد واردات محصولاتی هستیم که هیچ نیازی به تامین آن‌ها نیست یا این که نمونه داخلی آن با کیفیت بسیار خوبی تولید می‌شود.


عضو هئیت نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: اقتصاد کشور باید به سمت بهینه سازی واردات حرکت کند. در شرایط فعلی، واردات مواد اولیه، ماشین آلات صنعتی و همینطور کالا‌های اساسی به مراتب مهمتر از واردات اسباب بازی و کالا‌های لوکس و تزئینی است.


وی دوری از خام فروشی و توسعه صادرات کالا‌های با ارزش افزوده بالا را به عنوان راه‌حلی مطلوب برای بهبود تراز تجاری کشور عنوان کرد و گفت: در طول سال‌های اخیر دیدگاه «صادرات به هر قیمت» در ساختار تجارت خارجی کشور حاکم بوده و همین مسئله باعث عادت به خام فروشی و در نتیحه ایجاد تراز منفی در تجارت خارجی شده است.


جنس بی کیفیت ایرانی در بازار‌های جهانی!


عباد در ادامه افزایش کیفیت کالا‌های صادراتی و اعمال سلیقه بهتر در بسته بندی محصولات را به عنوان دیگر مولفه مهم در افزایش درآمد‌های صادراتی کشور ذکر کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از کالا‌های صادراتی ایرانی، فاقد کیفت و بسته‌بندی مطلوب و مورد تایید مشتریان خارجی است ؛ لذا برای حضور پر رنگ در بازار‌های بین المللی، باید کیفت و بسته‌بندی کالا‌ها در بهترین حالا ممکن انجام شود.


نایب رئیس توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران ضعف اتاق‌های مشترک بازرگانی در بازاریابی را به عنوان یکی دیگر چالش‌های درآمد‌های صادراتی کشور بیان کرد و گفت: در در طول سال‌های اخیر، بازاریابی شرکت‌ها در بازار‌های صادراتی کاملا یک طرفه و به شکل جزیره‌ای انجام شده است.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: