bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
وزیر صمت مطرح کرد:
رضا فاطمی امین، وزیر صمت در اختتامیه فصل سوم برنامه تلویزیونی میدون، برنامه چهارگانه این وزارتخانه برای حمایت از کسب و کار‌ها را تشریح کرد.

برنامه پنجگانه صمت برای حمایت از کسب و کار‌ها/ «میدون» نمونه موفق یک کار رسانه‌ای در حوزه اقتصاد است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز؛ اختتامیه فصل سوم برنامه تلویزیونی «میدون» عصر روز گذشته (جمعه ۱۱ آذر) با حضور «سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت، «روح الله دهقانی فیروز آبادی» معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری، «مهدی بلوکات» قائم مقام شبکه سه سیما و داوران این مسابقه، برگزار شد.


در این همایش، «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صمت با تاکید بر اینکه برنامه «میدون» نمونه موفق یک کار رسانه‌ای در حوزه اقتصاد است، خاطر نشان کرد: وقتی صحبت از کارآفرین می‌شود، معمولاً به محصول آن توجه می‌کنیم در حالیکه آن کسب‌وکاری که کارآفرین ایجاد کرده از اهمیت بیشتری برخوردار است.


وزیر صمت خروجی اصلی فعالیت کارآفرین را راه‌اندازی کسب‌وکار دانست و ادامه داد: برای اینکه دلیل این اهمیت را درک کنیم بهتر است بدانیم هر کشور چهار نوع ثروت شامل دارایی‌های خارجی، ثروت طبیعی، دارایی‌های فیزیکی و دارایی‌های نامشهود و سازمانی دارد.


وی ادامه داد: در اقتصاد متعادل دارایی فیزیکی ۱۴ درصد ثروت کشور را شامل می‌شود و ۸۵ درصد مرتبط به دارایی نامشهود می‌شود، به این صورت که اگر در کشوری دارایی طبیعی زیاد باشد، اما دارایی نامشهود آن کم، آن کشور تبدیل به خام فروش می‌شود.


فاطمی امین با بیان اینکه اکنون سرمایه نامشهود کشور حدود ۳۰ درصد است، گفت: این دارایی باید به حداقل ۷۰ درصد برسد، زیرا این سرمایه نامشهود می‌تواند سرمایه طبیعی را به ثروت تبدیل کند.


وزیر صمت کسب‌وکار‌ها را سرمایه نامشهود خواند و تاکید کرد: سرمایه سازمانی و نامشهود متخصصین را گرد هم می‌آورد و با تبدیل دیگر منابع به ثروت، به قدرت یک کشور اضافه می‌کند.


برنامه پنجگانه وزارت صمت برای حمایت از کسب و کار‌ها


فاطمی امین در خصوص اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه سرمایه نامشهود و سازمانی گفت: در این مسیر پنج محور را در دستور کار داریم که اولین آن پایش کسب‌وکارهاست. به این معنی که تولید و مشکلات سر راه آن را به صورت لحظه‌ای رصد کنیم و مشکلات بر سر راه واحد‌های تولید بر طرف کنیم


فاطمی امین تاکید کرد: علائم حیاتی هر بنگاه اقتصادی، صنعتی و تولیدی باید به صورت مجزا رصد شود و این کار آغاز شده واحد‌های صنعتی و معدنی نیز تا پایان سال مورد رصد قرار می‌گیرد.


وزیر صمت اقدام دوم را گسترش خدمات به کسب‌وکار‌ها عنوان کرد و افزود: تقویت و تشویق شرکت‌های تکمیل زنجیره تأمین می‌تواند به کسب‌وکار‌های کوچک در تأمین منابع مالی پیدا کردن نیروی متخصص کمک کند. اکنون برخی کسب‌وکار‌های کوچک به علت ناتوانی در تأمین وثایق و شناسایی نیروی متخصص دچار مشکل شده‌اند.


وی همچنین در خصوص اقدام سوم گفت: رتبه‌بندی بنگاه‌ها از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد. این اقدام در رتبه‌بندی واردکننده‌ها آغاز شده و دیگر در واردات مانند قبل سقف و سابقه تأثیرگذار نیست و انحصار از بین رفته است.


فاطمی امین در توضیح اقدام چهارم افزود: اصلاح و بهبود خدمات دولتی را به سمت هوشمندسازی برده‌ایم و اکنون تمدید کارت بازرگانی تماماً به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. این اقدام به زودی برای سایر خدمات نیز انجام می‌گیرد.


وزیر صمت هماهنگی میان برنامه‌های کلان حاکمیت با برنامه‌های کسب‌وکار را مورد آخر دانست و گفت: اهداف حاکمیت در تولید، صادرات، اشتغال آفرینی و توسعه باید هماهنگی کامل با کسب‌وکار داشته باشد و در همین راستا ما باید بدانیم که برای حوزه اشتغال آفرینی و حوزه صادرات سراغ کدام کسب‌وکار برویم.


وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به ایجاد تحول در اقتصاد کشور گفت: امیدوارم ما در حاکمیت و شما کارآفرینان در کف میدان بتوانیم اقتصاد کشور را متحول کنیم. ملت ایران ظرفیت کافی برای ارتقا را دارد.


فاطمی امین همچنین در پاسخ به سؤال یکی از کارآفرینان در خصوص مشکلات دسترسی به شبکه‌های اجتماعی خارجی تصریح کرد: امروز مفهوم حاکمیت و مرز‌ها با ۲۰ سال پیش متفاوت است و دیگر حاکمیتی نداریم که بتواند بر مرز‌های خود مسلط باشد، اما تسلط بر فضای مجازی خود نداشته باشد.


وی تاکید کرد: این حوزه فعالیت من نیست، اما به عنوان کارشناس می‌گویم که چرا نباید از پیام‌رسان‌های ایرانی و شبکه‌های اجتماعی ایرانی استفاده کنیم؟ در همه زمینه‌ها به موفقیت رسیدیم و در این حوزه نیز می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم. نباید اجازه دهیم در این حوزه دیگرانی استقلال ما را زیر سؤال ببرند و پاسخگو هم نباشند.


اختصاص تسهیلات جدید برای حمایت از کسب‌وکار‌های اینترنتی


در ادامه این همایش دهقانی فیروزآبادی، معاون رئیس جمهور به ویژگی کارآفرینان اشاره کرد و گفت: ویژگی کارآفرینان این است که در بستر تغییر محیط هر کسب و کاری با امید زندگی می‌کنند. در کتاب آسمانی ما رستگاران را افرادی معرفی کرده که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند.

 

معاون رئیس جمهور افزود: با توجه به لفظ «الذین» اولین شرط توسعه را می‌توان با هم بودن و در کنار هم کار کردن دانست. مما باید از یک نفر به یک گروه یا تیم تبدیل بشویم و کسب و کارهامان را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. ایمان مسئله بعدی است که باید به آن توجه کرد.

 

وی اضافه کرد: ایمان را ما باور قلبی می‌دانیم که با صبر همراه شده است. محال است کسی به چیزی یا هدفی باور داشته باشد و روی آن صبر کند و موفق نشود. هر کاری که فقط ارزش ایجاد کند، نه لزوما پول در نگاه اول، اگر چند سال در اجراء آن صبر کنید حتما به جایی خواهد رسید. مسئله سوم که به آن نیاز داریم کار است. اگر بچه‌های ما یاد بگیرند کار کردن به اندازه نماز خواندن مقدس است، اتفاق بزرگی رخ خواهد داد. منتهی باید کار درست را انجام داد نه هر کاری را و کار درست آن کاری است که با نوآوری و فناوری همراه شود.

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: