bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
شیراوند، معاون وزیرجهاد کشاورزی از اعلام تعرفه جدید صادرات محصولات جالیزی در ابتدای بهمن و اعمال آن ۶ ماه بعد خبر داد.

به گزارش بازارنیوز به نقل از بازار، محسن شیراوَند معاون وزیرجهادکشاورزی از اعلام تعرفه جدید صادرات محصولات جالیزی در ابتدای بهمن و اعمال آن ۶ ماه بعد خبرداد و گفت: این اقدام به منظور اجرای قانون بودجه و جایگزینی کشت محصولات اساسی به جای محصولات جالیزی انجام می‌شود.

به گفته شیراوَند، حداقل تعرفه ها، ۱۰۰ درصد قیمت پایه‌ی صادراتی خواهد بود.

کشاورزانی که محصولشان را به امید صادرات تولید کرده اند، اما تصمیمات لحظه‌ای در ۲۲ آبان ماه هر آنچه که در سر داشتند را رشته می‌کند. حال با گذشت حدود ۱۸ روز متصدیان کشاورزی سخن از صادرات گوجه فرنگی می‌زنند.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: با توجه به اینکه اکنون وارد پیک برداشت گوجه فرنگی می‌شویم، با حجم عظیمی از تولید مواجه هستم و برای اینکه مازاد این محصول را به خوبی مدیریت کنیم و برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد، عوارض صادراتی را به نیم درصد عوارض ارزش پای صادراتی که قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مصوبه مجلس است، به این عوارض کاهش دادیم.

از سویی دیگر کشاورزان و صادرکنندگان معتقدند، اگر قرار بر اعمال در تعرفه هست طبق قانون باید شش ماه قبل اعلام شود.

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت، در صورتی تعرفه گذاری برای صادرات محصولات کشاورزی مجاز است که دستگاه‌های متولی، شش ماه قبل، آن را اعلام کنند.

شیراوَند معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مجوز اعمال این تصمیمات به تبصره ذیل ماده ۸ قانون بودجه گفت: براساس اختیارت قانونی که وزارت جهاد کشاورزی دارد با هدف تنظیم بازار داخلی، این عوارض وضع شده است.

نجفی کارشناس کشاورزی نیز معتقد است، تعرفه صادرات برای محصولات جالیزی کشاورزان را به سمت کشت کالا‌های اساسی سوق می‌دهد و به عنوان یک نیاز مطرح است.

البته مسئولین وزارت جهاد کشاورزی به منظور جایگزینی محصولات اساسی با محصولات جالیزی از اعلام تعرفه‌های جدید در فصل زمستان خبر میدهند.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: به منظور جایگزینی کشت محصولات جالیزی با محصولات اساسی، زمستان امسال، تعرفه‌های جدید صادراتی، اعلام خواهد شد.

شیراوند افزود: عوارض صادراتی محصولات جالیزی دو ماه آینده (بهمن ماه) اعلام می‌شود. شامل محصولاتی مثل گوجه فرنگی، خیار، پیار، سیب زمینی بادمجان و چند محصول دیگر ...

وزارت جهادکشاورزی، آبان ماه در بخشنامه ای، تعرفه صادرات گوجه فرنگی غیرگلخانه‌ای را ۱۰۰ درصد، سیب زمینی را ۷۰ درصد و پیاز را ۱۲۰ درصد تعیین و به گمرکات کشور ابلاغ کرد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: