bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به تولید لوازم خانگی تقلبی در کارگاه‌های زیر زمینی، عدم تعادل عرضه و تقاضا و نابرابری قیمت محصولات این حوزه در بازار‌های داخلی و خارجی را به عنوان عوامل تشدید فروش این قبیل محصولات عنوان کرد.

کارگاه‌های زیر زمینی؛ زادگاه لوازم خانگی تقلبی/

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ بازار لوازم خانگی از جمله بخش‌هایی است که حضور پر رنگ کالا‌های قاچاق و تقلبی در آن، نسبت به دیگر بازار‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. بسیاری از فعالان این حوزه و کارشناسان صنعتی معتقدند که ممنوعیت واردات برخی اقلام پر مصرفی که توان تولید آن در داخل نیست، باعث بروز این پدیده شده است.


در حال حاضر تقلب در لوازم خانگی به دو شکل بسته بندی کالا‌های تولید شده در کارگاه‌های زیر زمینی و همچنین درج نشان تجاری شرکت‌های اروپایی روی محصولات قاچاق شده از سوی کشور چین، انجام می‌شود.


جاروبرقی، غذا ساز، آبمیوه گیری به عنوان کالا‌های کوچک و در کنار آنها، یخچال و لباسشویی به عنوان اجناس بزرگ مقیاس، از جمله محصولات پر مصرفی هستند که بیشترین سهم کالا‌های تقلبی در بازار لوازم خانگی را به خود اختصاص داده‌اند. باید این نکته را هم خاطر نشان کرد که مصاف بر جنس تقلبی، کالای مشابه قاچاق آن نیز در بازار به وفور دیده می‌شود.


«لطف الله سیاه‌کلی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون علت ظهور این پدید در فضای اقتصادی کشور اظهار کرد: در حال حاضر کارگاه‌های زیر زمینی، به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا و همچنین نابرابری قیمت یک کالا در بازار‌های داخلی و خارجی تبدیل به زادگاه کالا‌های تقلبی شده است. تا زمانی که این دو عامل پا برجا باشد، قاچاق و فروش کالا‌های تقلبی در همه بخش‌ها به ویژه لوازم خانگی ادامه می‌یابد.


عضو کمیسیون صنایع خاطر نشان کرد: وظیفه تنظیم بازار و مقابله با قاچاق و فروش کالا‌هایی تقلبی بر دوش دولت است؛ لذا تا زمانی که ترازوی عرضه و تقاضای کالا‌های پر مصرف متعادل نشود، ما همچنان باید منتظر ورود اجناس تقلبی به سطح بازار باشیم.


وی الزام تولیدکنندگان به درج کد رهگیری روی کالا‌ها را به عنوان مهمترین سیاست دولت برای مقابله با این موضوع بیان کرد و گفت: در حال حاضر وزارت صمت به عنوان متولی اصلی اجرای این سیاست، به وظیفه خود عمل کرده و اعضای کمیسیون صنایع نیز پیگیری این مسئله هستند.


گفتنی است؛ چند ماه قبل، «محمد مهدی برادران» معاون صنایع عمومی وزارت صمت از درج بیش از ۱۶ میلیون کد رهگیری برای لوازم خانگی تا ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ خبر داده بود. اکنون نزدیک به ۶ ماهه از اعلام این خبر از سوی این مقام مسئول می‌گذرد، اما تاکنون داده جدیدی از سوی مسئولان وزارت صمت پیرامون میزان کد رهگیری درج روی لوازم خانگی منتشر نشده است.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: