bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
اقتصاددانان براین باورند که مالیات خانه های خالی نمی تواند بازار اجاره بها را کاهش دهد اما می تواند به مرور زمان آن را کنترل کند.

به گزارش بازارنیوز به نقل از مهر؛  طرح شناسایی و دریافت مالیات از خانه‌های خالی که با هدف جلوگیری از احتکار و کمک به خانه دار شدن جامعه به اجرا در آمده است به نظر می‌رسد که پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

دولتمردان یکی از مهمترین راهکارهای کنترل تورم مسکن را، اخذ مالیات از خانه‌های خالی عنوان می‌کنند و از طرفی با اجرای این طرح تصمیم دارند تا بر درآمدهای مالیاتی دولت نیز بیفزایند.

کارشناسان دولتی معتقدند اخذ مالیات از خانه‌ها، تأثیر مثبتی بر فضای امروز کسب و کار در حوزه مسکن خواهد داشت. به گفته آنها طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند، موضوع تولید مسکن که مبنای جهش تولید مسکن در کشور است را عملیاتی کند و لذا اعتقاد دارند اجرای صحیح و جدی این قانون می‌تواند در فضای اجاره‌نشینی مسکن نیز مؤثر واقع شود.

یکی از دغدغه‌های مهم مردم در دو سال گذشته افزایش بی رویه اجاره بهای مسکن بوده است. در این راستا قانون تعیین سقف اجاره بها در دستور کار دولت قرار گرفت. همچنین پرداخت ودیعه مسکن نیز از دیگر اقدامات حمایتی دولت در این زمینه بوده است اما هرچند این اقدامات به عنوان راه مقطعی و کوتاه در بازار مسکن می‌تواند کارساز باشد، اما برای کنترل قیمت مسکن و حمایت واقعی از مستأجران تاکنون کار ساز نبوده است.

در حال حاضر یکی از مهمترین چالش‌های پیش رو برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی نبود پایگاه‌های اطلاعاتی جامع در کنار برخی ساختارهای معیوب این قانون است که عملاً اغلب واحدهای مسکونی خالی از سکنه را از مالیات معاف کرده است و لذا برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند در این شرایط اخذ مالیات سالیانه از تمامی زمین‌ها و یا خانه‌ها اگر اجرا می‌شد بیشتر می‌توانست دولت را برای افزایش درآمدهای مالیاتی و یا حل مسکن کمک کند.

مالیات خانه‌های خالی ترمزی برای جلوگیری از افزایش اجاره بها

علی قنبری؛ اقتصاددان در خصوص مالیات خانه‌های خالی گفت: متأسفانه اطلاعات دقیقی برای مالیات ستانی خانه‌های خالی وجود ندارد و مسئله خانه‌های خالی یک مسئله پیچیده در کشور تبدیل گشت.

وی در ادامه افزود: مالیات ستانی خانه‌های خالی نمی‌تواند راهکاری برای کاهش قیمت مسکن باشد اما می‌تواند ترمزی برای افزایش بی دلیل این بازار شود اما به شرطی که آمار دقیقی از خانه‌های خالی وجود داشته باشد.

افزایش قرار دادهای صوری برای فرار از مالیات خانه‌های خالی

مرتضی افقه؛ کارشناس اقتصادی در خصوص مالیات ستانی از خانه‌های خالی گفت: واقعیت این است که افزایش مالیات‌ها و مالیات ستانی از خانه‌های خالی نمی‌تواند راهکاری برای قیمت‌های بازار اجاره بها باشد چرا که افرادی که خانه خالی دارند نیازی به اجاره آن ندارند بنابراین حاضر هستند تا مالیت دهند. برخی‌ها نیز در ایران زندگی نمی‌کنند و این خانه‌ها برای تفریح است و وقتی می آیند به خانه می‌روند و برایشان این مالیات‌ها ارزشی ندارد.

وی در ادامه اظهار داشت: مالیات خانه‌های نمی‌تواند انگیزه‌ای برای کاهش قیمت اجاره بها داشته باشد از طرفی هم قراردادهای صوری نوشته می‌شود که خود این قراردادهای صوری باعث اشتباهاتی در محاسبات خانه‌های خالی می‌گیرد به نوعی فرار مالیاتی با قراردادهای صوری صورت می‌گیرد اما در بازار اجاره بها هیچ تأثیری نخواهد داشت.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: