bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
گوشی‌هایی با ظاهر آیفون و پرچم‌داران اندروید که به صورت باورنکردنی‌ای با قیمت‌های بسیار نازل در اینستاگرام تبلیغ می‌شوند، تله جدیدی از سوی قاچاقچیان بازار موبایل هستند که باید دید مسئولین در قبال آن‌ها چه خواهند کرد؟

آیفون های‌کپی؛ تله جدید قاچاقیان/ گوشی‌های تقلبی چگونه رجیستر می‌شوند؟

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ با آغاز نوسانات شدید بازار ارز و افزایش قیمت برخی کالا‌های پر مصرف وارداتی از جمله تلفن همراه، عده‌ای سودجو با بهره‌برداری از شبکه‌های اجتماعی فراگیر مثل اینستاگرام، اقدام به فروش موبایل‌هایی می‌کنند که پس از مدتی به دلیل ایرادات فنی از کار افتاده و در نهایت تبدیل به یک زباله الکترونیکی می‌شوند.


چند سالی از بروز پدیده فروش «موبایل های‌کپی» در بازار موبایل می‌گذرد، اما در طول یک سال اخیر، به دلیل گرانی یکباره تلفن همراه و همچنین عدم پذیرش رجیستری مدل‌های جدید برند اپل مثل آیفون ۱۴، وخامت این موضوع از شدت بیشتری برخوردار شد. در حال حاضر حاشیه پاساژ علاءالدین تهران و همچنین پیج‌های تبلیغاتی اینستاگرام را می‌توان به عنوان بازار‌های اصلی این نوع محصولات تقلبی نام برد.


جدیدترین بررسی‌های خبرنگار بازارنیوز از فضای مجازی نشان از آن دارد که به دلیل بلاتکلیفی وضعیت رجستری آیفون ۱۴، این محصول در پیج‌های تبلغیاتی اینستاگرام با عددی بالغ بر ۷ تا ۱۰ میلیون تومان و در کنار آن، آیفون ۱۳ نیز با قیمتی کمتر ۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

ثریثری
ثری
تقلب IMEI زیر چشمان همتا؟


«سعید اشتیاقی» نایب رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه و لوازم جانبی موبایل تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون جزئیات این مسئله اظهار کرد: همه موبایل‌های تقلبی موجود در بازار قاچاق بوده و از مبادی‌های غیر رسمی وارد کشور می‌شوند؛ چرا که بر اساس قانون، سازمان تنظیم مقرارت اجازه ثبت رجیستری به این قبیل محصولات را به سامانه همتا نمی‌دهد.


نایب رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با اشاره به کارکرد تلفن‌های همراه های‌کپی، گفت: در حال حاضرگوشی‌های آیفون ۱۴ که به صورت رویه مسافری وارد کشور شده‌اند، پس از یک ماه، با کاهش آنتن‌دهی مواجه و در نهایت بلااستفاده می‌شوند. حال با این وجود، چطور می‌شود که آیفون‌های تقلبی به راحت، عمری یک تا دو ساله داشته باشند؟


وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر روش رجیستری موبایل‌های تقلبی همچنان در ابهام قرار دارد، اما به نظر می‌رسد که واردکنندگان این نوع موبایل‌ها با کپی برداری از IMEI یک مدل گوشی، قانون را دور زده و در نهایت محصول تقلبی خود را با شناسنامه آن موبایل روانه بازار ایران می‌کند.


نوکیای ایران؛ راه فراری آشنا برای رجیستری گوشی‌های تقلبی


اظهارت اشتیاقی درباره رجیستری آیفون‌های تقلبی اگرچه یک احتمال است، اما چندان هم غیر ممکن و دور از ذهن نیست؛ چرا که اخیرا یک شرکت ایرانی با ادعای بومی‌سازی تلفن‌همراه، با سرهم برندی قطعات و مدار گوشی‌های ساده، آن را به عنوان یک محصول اصل «نوکیا» معرفی و به سطح بازار عرضه کرده است.


در حال حاضر پس از پیگیری‌های فراوان در فضای رسانه‌ای کشور، مسئولان وزارت صمت به ویژه «حسین فرهیدزاده» سرپرست سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به این تخلف واکنش نشان داده و در جواب این مطالبه، معاونت صنایع عمومی این وزارتخانه را به عنوان مسئول پاسخگویی به تقلب آشکار این شرکت معرفی کرد.

حال باید منتظر باشیم تا عکس العمل وزارت صمت و ارتباطات را در خصوص این تخلف آشکار که به صورت گسترده در فضای مجازی تبلیغ می‌شود را ببینیم که آیا برخوردی انجام می‌گیرد یا خیر؟

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: