bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
احمد نعمت‌بخش، آگهی‌های صوری در سایت‌های خرید و فروش، نوسانات نرخ ارز و عدم اثرگذاری عرضه اتوموبیل‌های وارداتی را از عوامل افزایش قیمت خودرو طی روز‌های اخیر دانست.

گروه صنعت، معدن  و تجارت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با بازارنیوز در خصوص علل افزایش قیمت خودرو طی روز‌های اخیر، اظهار کرد: چند روز است روی این موضوع خیلی فکر می‌کنم. به نظر می‌رسد، یکی از دلایل افزایش قیمت،  عدم ثبات نرخ ارز و افزایش آن طی روز‌های اخیر است. همچنین با توجه به این که روشن شد خودرو‌های وارداتی در بورس عرضه می‌شوند و رانتی در آن نخواهد بود، اثر این اقدام را در بازار کمرنگ کرد.

وی افزود: البته کار درستی انجام دادند و مبارزه با رانت در هر بخشی ضروری است. اما ممکن است با این اقدام، خودروی ۸۰۰ میلیون تومانی وارد بورس کالا شده و با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش برود. این نمی‌تواند روی بازار خودرو اثر مثبت بگذارد و التهاب بازار را کاهش دهد.

نعمت‌بخش ادامه داد: خیلی از مردم ماشین گرفتند و نگه داشتند که گران شود و بعد بفروشند. اکنون در مراکز نقل و انتقال مالکیت خودرو، شاهد خریدار و فروشنده نیستیم. دلال بازی در حال رخ دادن است. در جلسه‌ای، نیروی انتظامی به مسئولان سایپا اعلام کرده که طی یکسال گذشته، ۷۰ درصد خریداران محصولات این کارخانه، که اختلاف قیمت آن با بازار کمتر از ایران‌خودرو است، خودرو‌های خود را فروخته‌اند. این نشان می‌دهد که آن ۷۰ درصد سرمایه‌گذار یا دلال بوده‌اند.

دبیر انجمن خودروسازان، در خصوص قیمت‌دهی در سایت‌های اینترنتی، تصریح کرد: آن‌هایی که ماشین احتکار کرده‌اند، در سایت‌های مختلف آگهی صوری منتشر می‌کنند و قیمت را بالا می‌برند، در حالی که خرید و فروشی انجام نمی‌گیرد. در گذشته وزارت صمت با ارگان‌های مربوطه مانند وزارت ارتباطات، جلوی آگهی در این سایت‌ها را گرفت، ولی مجددا این کار رایج شده است. این‌ها باعث می‌شوند خودرو گران شود.

نعمت‌بخش در پاسخ به این که آیا کمبود عرضه باعث این افزایش قیمت شده، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد، تولید خودرو در سال جدید کم نشده، بلکه افزایش هم داشته و ما مشکل عرضه نداشتیم. از طرفی، خودروسازان دپو و احتکار هم نمی‌کنند، چون بازرسی‌های شدیدی انجام می‌گیرد و این امکان از آن‌ها گرفته می‌شود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: