bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر کمیسیون واردکنندگان و تامین کنندگان برنج، ضمن بیان این که اقشار متوسط جامعه دیگر برنج ایرانی را به دلیل قیمت بالا مصرف نمی‌کنند، از مردم خواست خرید خود را افزایش دهند تا قیمت‌ها کاهش یابد.

گروه کشاورزی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مسیح کشاورز، دبیر کمیسیون و تامین‌کنندگان برنج، در گفتگو  با بازارنیوز در خصوص وضعیت بازار این کالا و عملکرد دولت در تنظیم آن، اظهار کرد: اکنون دولت برای تنظیم بازار، فقط از برنج خارجی استفاده می‌کند. در حال حاضر هم بازار وضع متعادلی دارد و نیازی نیست که دولت دستی وارد بازار کند. تنظیم بازار برای زمانی است که قیمت افزایش یابد یا کمبودی در بازار حس شود.

کشاورز در خصوص بازار برنج ایرانی تصریح کرد: برنج ایرانی سال ۱۴۰۰ سابقه پیدا کرد و رشد غیرمنطقی قیمت داشت. این باعث بوجود آمدن این تفکر شد که می‌توانند قیمت را خیلی بالا ببرند. این گران فروختن، باعث می‌شود که مشتری برای خرید رغبتی نداشته باشد و بازار به سمت رکود برود.   از طرف دیگر، کشاورز به دلیل تورم کلی کشور، می‌خواهد قیمت را بالا نگه دارد، که این باعث می‌شود برنج ایرانی دچار رکود تورمی باشد.

وی در واکنش به احتمال احتکار برای گران‌سازی برنج، گفت: کشاورز و کارخانه‌‎ها چقدر امکان مالی دارند که بخواهند برنج را دپو کنند؟ باید به این سمت بروند که قیمت را کاهش دهند تا بازار رونق یابد و از کنار آن، به سود منطقی خود دست پیدا کنند. با توجه به این اتفاقات، ما در برنج ایرانی، امکان افزایش قیمت زیادی را نخواهیم داشت و قیمت‌ها کاهشی خواهد بود.

کشاورز ادامه داد: در حال حاضر برنج خارجی هم به اندازه‌ای وارد شده که ما در بازار کمبودی را شاهد نیستیم. برای بعد از این باید برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ زیرا همیشه پس از عبور از زمان برداشت در کشور‌های خارجی، کمی افزایش قیمت را در بازار داشته‌ایم.  

کشاورز با بیان این که ما از خدایمان است مردم خرید کنند، در خصوص افزایش قیمت توسط فروشندگان، گفت:  وقتی مردم به خرید اقبال داشته باشند و فروشنده‌ای قیمتش را بالا ببرد، عملا بازار را از دست می‌دهد. هر چقدر مردم بیشتر بخرند، بازار رونق پیدا می‌کند و قیمت‌ها کاهشی هم می‌شود. ما در مقابل هر تقاضایی، عرضه لازم را داریم و هیچ کمبودی نیست که بخواهد باعث افزایش قیمت شود.  

وی با هشدار به دولت برای تنظیم بازار، اظهار کرد: دولت باید در بحث برنج ایرانی خیلی مراقب باشد که سراغ قیمت‌گذاری دستوری نرود. وقتی این اتفاق در سال قبل رخ داد، هیچ کس از کشاورزان برنج نمی‌خرید، چون دولت قیمت را ۶۵ هزار تومان اعلام کرد، ولی در بازار، ۸۵ هزار تومان بود. فروشگاه‌ها خریدند و خواستند با قیمت بازار عرضه کنند، دولت جریمه کرد و دیگر کسی برنج ایرانی نفروخت. کسی برنج ۸۵ هزار تومانی را ۶۵ هزار تومان نمی‌فروشد. این باعث شد که بازار دچار رکود شود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا میزان مصرف کاهش داشته یا خیر، اگفت: در برنج خارجی کاهش مصرف در بین خانوار نداشتیم. ۹۲۰ هزار تن برنج وارد شده که اگر قرار بود مصرف نشود، واردات‌کنندگان این مقدار را وارد نمی‌کردند. این نشان می‌دهد که مصرف این نوع برنج ادامه دارد.

کشاورز افزود: در بخش برنج ایرانی، دهک‌های بالای جامعه که همچنان به خرید خود با هر قیمتی ادامه می‌دهند، اما رکودی که ایجاد شده به دلیل کاهش یا عدم خرید اقشار متوسط است. در این بازار، حدودا با ۳۰ تا ۴۰ درصد افت مصرف مواجه بودیم که علت اصلی آن، قیمت بالای این کالا در بازار است.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: