bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک نماینده مجلس با انتقاد از تداوم حکم‌فرمایی دلار بر ساختار اقتصادی کشور، یکی از مشکلات اخیر در بازار ارز را، مداخلات دشمنان دانست.

یکه‌تازی دلار در اقتصاد ایران/ افزایش نرخ ارز کار دشمن است

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسین جلالی» نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت کنونی بازار ارز اظهار کرد: در حال حاضر تحلیل درستی از علل ریشه‌ای این موضوع ندارم، اما با این حال، روند افزایشی غیر قابل توجیه قیمت دلار در چند روز اخیر، برای من هم جای سوال دارد.


این نماینده مجلس، مداخله شرکت‌های خصوصی و خصولتی در بازار ارز را به عنوان یکی از علل نوسانات نرخ ارز توضیف کرد و گفت: برخی بنگاه‌های اقتصادی فعال در حوزه تولید و صادرات مس و فولاد از گرانی قیمت ارز ذی‌نفع هستند، چرا که این موضوع، ضعف آن‌ها در کاهش تولید و همچنین افت قیمت محصولات تولیدی در بازار‌های جهانی را می‌پوشاند.


وی در ادامه با انتقاد از ضعف عملکرد دولت‌ها در دلارزدایی از اقتصاد کشور، تصریح کرد: چند سالی از اصرار مقام معظم رهبری برای رهاسازی دلار از ساختار اقتصادی کشور می‌گذرد، اما علی‌رغم تاکید مکرر ایشان، نوسانات ارزی همچنان باعث بی‌‎ثباتی قیمت کالا‌های مصرفی شده است.


جلالی بی‌توجهی سیاست‌گذاران در توسعه پیمان‌های دو جانبه پولی میان ایران با دیگر کشور‌های همسایه را به عنوان یکی دیگر از عوامل بی‌ثباتی بازار ارز بیان کرد و گفت: در حال حاضر کشور‌هایی مانند هند، چین و روسیه بخش قابل توجهی از تعاملات تجاری خود با دیگران را به واسطه پولی ملی خود انجام می‌دهند، اما همچنان این سیاست در نظام مالی ایران  مورد بی‌توجهی قرار دارد.


این نماینده مجلس همچنین درباره نقش قاچاقچیان و دلالان ارزی در بی‌ثباتی قیمت ارز، گفت: چندین مرتبه با دلالان و صرافان خیابانی برخورد شد؛ اما علی‌رغم تمامی تلاش‌ها، بازار ارز همچنان از سوی این قبیل سوداگران، متحمل خسارت و نوسان می‌شود. اخیرا نیز تعدادی از دلالان نیز دستگیر شدند، اما با این وجود هیچ تغییری در بازار ایجاد نشد.


وی با انتقاد از سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی در قبال بازار ارز، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بانک مرکزی نقشه راه مشخصی برای مدیریت بازار ارز ندارد؛ اکنون مدیران ارشد این نهاد برای کنترل این موضوع دچار روزمرگی شدند.


این نماینده در پایان تاکید کرد: در حال حاضر، اغتشاشات چند ماه گذشته یکی از عوامل اساسی در بی‌ثباتی بازار ارز بوده و دشمن به دنبال آن است که با افزایش نرخ ارز ایران، تحت فشار قرار گیرد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: