bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵

بعد از اخراج از کار به هیچ وجه این اقدامات را انجام ندهید!

اخراج شدن می‌تواند تجربه بسیار ناخوشایندی باشد و ما را عمیقا تحت تاثیر قرار بدهد. ناراحتی و احساس شکستی که فرد اخراج شده تجربه می‌کند، می‌تواند باعث شود تا به نحو اشتباهی اعتراض خودش را نشان داده و عواقب جبران ناپذیری برایش داشته باشد. در این مقاله به اقداماتی که به هیچ وجه نباید بعد از اخراج شدن انجام بدهید می‌پردازیم.

اقداماتی که نباید بعد از اخراج شدن از کار انجام بدهید

واکنش‌های ناگهانی و از روی احساسات می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای شما داشته باشد. از آنجایی که قطع همکاری و اخراج شدن خصوصا از کاری که آن را دوست دارید و در شرایطی که واقعا به کارتان نیاز دارید می‌تواند تجربه‌ای بسیار منفی باشد، مهم است که واکنش شتاب زده‌ای از خودتان نشان ندهید. اگر به شما فرصتی داده شده و باید بعد از مدت مشخصی شرکت را ترک کنید، برای پیدا کردن شغل جدید منتظر قطع همکاری نمانید. می‌توانید در این مدت با استفاده از سایت شغل یابی برای فرصت‌های شغلی مختلف رزومه بفرستید.

صحبت با کارفرما بعد از دریافت خبر اخراج

قطعا بعد از اخراج شدن از شرکت لازم است که با کارفرما یا مسئول منابع انسانی درباره آن صحبت کنید، اما زمان این صحبت بسیار مهم است. اگر در شرایط ناراحتی و خشم با کارفرما صحبت کنید نتیجه خوبی نخواهد داشت. بهتر است کمی به خودتان زمان بدهید و یک روز دیگر برای دریافت حق و حقوق قانونی‌تان اقدام کنید. علاوه بر این، زمانی که با آرامش بیشتری با کارفرما صحبت می‌کنید، می‌توانید در شرایطی منطقی و به دور از هرگونه ناراحتی، دلایل اخراجتان را از کارفرما پرسیده و جواب صادقانه دریافت کنید. حتی واکنش درست در این شرایط می‌تواند باعث شود به جای اخراج شدن از شرکت، بتوانید در موقعیت شغلی دیگری در شرکت فعالیت کرده و به کارتان ادامه بدهید.

بدگویی از شرکت و کارفرما

یکی از بدترین اقداماتی که می‌توانید بعد از اخراج شدن از کار انجام بدهید، بدگویی کردن است. خشم و ناراحتی حاصل از شرایط به وجود آمده می‌تواند شما را به بدگویی از شرکت، کارفرما و دیگر کارکنان خصوصا در فضای مجازی ترغیب کند. این کار علاوه بر اینکه سابقه شما را خراب می‌کند، در صورت اشتباه بودن ادعاهای مطرح شده می‌تواند به شکایت شرکت و شخص کارفرما از شما منجر شود. به هیچ عنوان از شبکه‌های اجتماعی‌تان به عنوان دفترچه خاطرات شغلی استفاده نکنید. این موضوع می‌تواند اثبات کند که شما فردی غیر حرفه‌ای هستید و صدمه زیادی به آینده شغلی شما خواهد زد.  

پنهان شدن و دروغ گفتن

ممکن است ترجیح بدهید بعد از تجربه ناخوشایندی که داشتید از دیگران فاصله گرفته و در رابطه با وضعیتتان دروغ بگویید. فاصله گرفتن طولانی مدت از دوستان، افراد خانواده و کسانی که می‌توانند در پشت سر گذاشتن این شرایط به شما کمک کنند تنها باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. طبیعی است که تا مدتی بعد از این تجربه نیاز به استراحت دارید، اما اجازه ندهید زمان بازگشت به کار طولانی شده و بیش از حد خانه نشین شوید.

اقدام شتابزده برای دریافت حقوق قانونی

طبق قانون کار، هر کارفرمایی که کارمند خود را به دلایل مختلف اخراج کند موظف به پرداخت حقوق قانونی آن فرد است. بعد از اخراج کارهای مرتبط با تسویه حساب مثل پرداخت حقوق و مزایا، اضافه کاری و عیدی و سنوات طبق قرارداد باید پرداخت شود. در این مورد نیازی به پیگیری فوری نبوده و بخش منابع انسانی به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. در صورتی که مشمول دریافت بیمه بیکاری باشید، مبلغ پرداختی ماهانه بر اساس سوابق بیمه رد شده شما مشخص می‌شود. طبیعی است که انجام امور قانونی مدتی بعد از اخراج شما صورت بگیرد و هر اقدام شتابزده و ناشی از احساسات در این شرایط می‌تواند وجهه شما را خراب کند.

بهترین اقدامات بعد از اخراج شدن از کار

همانطور که «آنا وینتور»، سردبیر مجله ووگ آمریکا، در مصاحبه‌ای گفته است: «به همه شما توصیه می‌کنم اخراج شدن را تجربه کنید، این یک فرصت یادگیری عالی است!»، اخراج شدن در لحظه می‌تواند تجربه بسیار منفی و ناخوشایندی باشد، اما در عین حال می‌تواند در طولانی مدت حتی به نفع شما باشد. اگر بتوانید در زمان مناسب واکنش درستی از خودتان نشان داده و اقدامات مناسبی انجام بدهید، می‌توانید تجربه منفی اخراج شدن را به یک فرصت یادگیری بسیار خوب تبدیل کنید.

مهم است که بعد از اخراج شدن واکنش شتابزده‌ای نداشته و به خودتان فرصت بدهید تا با این قضیه کنار بیایید. اما اقداماتی هم وجود دارد که بهتر است بعد از اخراج شدن از کار انجام بدهید:

  • سوالات مناسب را از کارفرما بپرسید. مهم‌ترین چیزی که بعد از اخراج شدن باید بدانید دلیل این موضوع است. از کارفرمای خود بخواهید دلیل یا دلایلی که منجر به اخراج شما شده را برایتان به طور شفاف توضیح بدهد.
  • درباره شرایط قطع همکاری صحبت کنید. قبل از امضا کردن هرگونه مدرکی، در رابطه با شرایط پیش آمده و نحوه قطع همکاری صحبت کنید. اگر بیمه موضوع بسیار مهمی برای شما محسوب می‌شود از پرداخت بیمه بیکاری مطمئن شوید.
  • دوستان و اطرافیانتان را در جریان بگذارید. علاوه بر جستجوی فرصت‌های شغلی در سایت‌های استخدام و کاریابی، با مطلع کردن اطرافیانتان از آن‌ها بخواهید تا اگر از موقعیت کاری مناسبی مطلع شدند به شما خبر بدهند.
  • امیدوار باشید. اخراج شدن از یک موقعیت شغلی لزوما به معنی عدم کفایت شما نیست. عوامل زیادی وجود دارند که ممکن است منجر به اخراج از کار شوند. مهم است که در فرصت مناسب و با آرامش با کارفرما درباره دلایل این موضوع صحبت کرده و به خود و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید.
  • از دوستان نزدیک و خانواده کمک بخواهید. موضوع اخراج شدن را از نزدیکانتان پنهان نکنید و اجازه بدهید در این شرایط سخت به شما کمک کنند. کنار آمدن با این تجربه منفی در صورتی که یک جمع حمایتی داشته باشید بسیار سریع‌تر اتفاق افتاده و می‌توانید با روحیه بهتری برای پیدا کردن شغل جدید اقدام کنید.

جمع بندی

اخراج شدن از آن دسته اتفاقاتی است که برای هیچکس خوشایند نیست! با این وجود، دانستن اینکه افراد بزرگ و موفق زیادی در طول دوران کاری خودشان اخراج شدن را تجربه کردند می‌تواند دید ما را نسبت به این اتفاق به ظاهر منفی تغییر بدهد. مهم‌ترین چیز در این زمان حفظ آرامش و فرصت دادن به خود برای کنار آمدن با موضوع است. در این مقاله 4 مورد از اقداماتی که به هیچ وجه نباید بعد از اخراج شدن انجام بدهید را بررسی کردیم تا با در نظر داشتن آن‌ها بتوانید شرایط پیش آمده را به خوبی مدیریت کنید.

برچسب ها: کارمندان ، حقوق ، قانون
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: