bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش ضمن تشریح عوامل ناکامی مناطق آزاد، پراکندگی سرمایه و عدم تمرکز دولت در ایجاد زیرساخت‌های عمرانی را به عنوان نتایج افزایش مناطق آزاد توصیف کرد.

واکاوی ناکامی مناطق آزاد/ افزایش منطقه آزاد باعث پراکندگی سرمایه می‌شود

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «جعفر آهنگران» مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش در گفتگو با بازارنیوز پیرامون علل ناکامی منطقه آزاد در تحقق اهداف کلان خود اظهار کرد: ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی، فقر شدید زیر ساخت‌‎های عمرانی، عدم تمایل سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، تغییرات دائم مقررات، آیین نامه‌ها و در نهایت بی‌ثباتی مدیریت‌ها از جمله عوامل موثری هستند که در طول سه دهه گذشته، مانع از رشد و توسعه مناطق آزاد و تحقق اهداف کلان اقتصادی آن‌ها شده است.


مدیرعامل پیشین منطقه آزاد کیش خاطر نشان کرد: هر یک از موارد مذکور به اندازه خود نقش قابل توجهی را در عقب ماندگی مناطق آزاد کشور ایفا کرده‌اند؛ لذا تا زمانی که این موانع ادامه داشته باشند، تحقق اهداف اولیه این نواحی غیر ممکن خواهد بود.


وی در ادامه افزایش کمی مناطق آزاد در سراسر نقاط کشور را به عنوان اصلی‌ترین مانع برای پیشرفت اقتصادی آن‌ها بیان کرد و توضیح داد: در حال حاضر همه مناطق آزاد کشور از مزیتی یکسان برای جذب سرمایه و یا ایجاد زیرساخت عمرانی برخوردا نیست؛ لذا تعدد آن‌ها فقط منجر به عدم تمرکز دولت و پراکندگی و فرار سرمایه می‌شود.


آهنگران در پایان تاکید کرد: باید همان مناطق آزاد نخستین کشور با رفع نقاط ضعف با توجه به ظرفیت‌ها توسعه و رونق می‌یافتند؛ چرا که در چنین شرایطی ابتدا دولت با تمرکز بهتری به توسعه و پیشرفت اقتصادی این نواحی می‌پرداخت و پس از احراز نتیجه مثبت، با تجربه بیشتری به سمت ایجاد مناطق جدید حرکت می‌کرد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: