bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
یادداشت/
مدیرمسئول بازارنیوز در یاداشتی به انتقاد از سیاست واردات خودرو و مقایسه آن با ورود هواپیما‌های برجامی در دولت قبل پرداخت.

گروهصنعت، معدن و تجارت بازارنیوز؛ رضا غلامی، مدیر مسئول بازارنیوز در یادداشتی نوشت: «پوشش لحظه به لحظه اخبار واردات خودرو توسط دولتی‌ها و رسانه های وابسته به دولت، بسیار تأسف آور است. این اقدام دولت سیزدهم از لحاظی شبیه به اقدام دولت دوازدهم در خرید هواپیما است. شباهت سیاست واردات خودرو و خرید هواپیما که در دو دولت با دو رویکرد متفاوت سیاست خارجی اجرا شدند در این است که اجرای هر دو با حجم تبلیغات وسیع و پرحجمی همراه بود، در حالی که هیچ اثر ملموسی بر اقتصاد کشور نداشتند.  

علاوه بر این، در هر دو سیاست، نهایتا قشر ثروتمند جامعه منتفع شدند. فقط 2 تا 2.5 درصد جامعه از هواپیما برای سفر استفاده می‌کنند و تنها گروه‌های با درآمد بالا می‌توانند خودروی گران قیمتی که با ارز حدود 40 هزار تومانی وارد شده‌اند را خریداری نمایند.

در کنار شباهت‌های گفته شده، سیاست واردات خودرو در دولت سیزدهم، دست‌کم به دو دلیل نگران‌کننده‌تر از سیاست خرید هواپیما در دولت دوازدهم است. اولین نگرانی این است که در دولت دوازدهم با امید آزادسازی منابع ارزی و فروش بیشتر نفت (ناشی از توافق برجامی)، محدودیت منابع ارزی کشور کمتر تصور می‌شد؛ لذا هزینه‌کرد منابع ارزی برای خرید هواپیما اثر ملموسی بر بازار ارز نداشته است. این در حالی است که سیاست واردات خودرو در دولت سیزدهم آن هم در شرایطی که محدودیت منابع ارزی به دلیل تشدید تحریم‌ها و همچنین جهت‌گیری دولت در سیاست خارجی، بیشتر تصور می شود، اثر ملموسی بر بازار ارز داشته و خواهد داشت.

دومین نگرانی این است که امکان ساخت هواپیمای مسافربری بزرگ در کشور وجود ندارد ولی ایران هم توانایی ساخت خودرو و هم در بدترین حالت توانایی مونتاژ انواع گسترده‌ای از این دستگاه‌ها را دارد. لذا واردات خودرو در مقایسه با خرید هواپیما، ضرر بیشتری به تولید داخل وارد خواهد کرد.

قابل تأمل این که سیاست واردات خودرو با تبلیغات گسترده توسط دولتی انجام می‌شود که مدعی سرسخت اجرای اقتصاد مقاومتی است و عمده نظریه‌پردازان این حوزه در دولت دوازدهم مسئولیت دارند.

نکته نهایی این که از قبل هم مشخص بود و اکنون هم واضح است که سیاست واردات چند هزار خودرو در کلاس قیمتی حداقل یک میلیارد تومان (آن هم با تخفیف در حقوق ورودی گمرکی) نه برای انتفاع قشر متوسط و پایین جامعه است و نه اصلا گامی در جهت تنظیم بازار خودرو خواهد بود.

آقای رییس جمهور، دولت شما، مشکل را به درستی شناسایی نکرد و وقتی مشکل درست شناسایی نشود، نتیجه اقدامات تنها اتلاف منابع خواهد بود. مشکل اصلی کشور ارز است. دولت شما به راحتی می‌توانست با صرف همین انرژی که برای خودرو مصرف شد، بازار ارز را کنترل کند.

با کنترل بازار ارز، اثرات مثبت آن بر همه بازارها و بطور خاص بازار خودرو مشهودتر بود. افسوس که منابع زیادی در این سیاست تلف شد. سیاستی که نفع برندگان اصلی آن قشر ثروتمند جامعه هستند و قشر محروم جامعه تنها حسرت و تورم آن را تحمل خواهند کرد.»

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: