bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
خاندوزی:
وزیر اقتصاد گفت: در حالی که در جنگ متغیر‌های اقتصادی هستیم، درآمد‌های ارزی صادرکنندگان بایدبه کشور برگردد وبه بانک مرکزی تحویل داده شود.

به گزارش بازارنیوز به نقل از دانشجو؛ سید احسان خاندوزی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز یکشنبه ۴ دی‌ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار ارز توضیح داد: در ۱۶ ماهی که از شروع به کار دولت سیزدهم می‌گذرد چند اقدام مهم صورت گرفته است؛ یک اقدام مربوط به کسری بودجه دولت است که به عنوان یک عامل مهم تورم شناخته می‌شود.

وی اعلام کرد: در اول دی‌ماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ناشی از استقراض دولت از بانک مرکزی بوده که با حمایت مجلس شورای اسلامی و سیاست‌های سختگیرانه سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد، در ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۱استقراض دولت از بانک مرکزی بابت کسری بودجه از محل تنخواه به صفر رسیده است؛ بنابراین برای اولین بار طی سال‌های گذشته کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی به کمترین عدد ممکن کاهش یافته است.

وزیر اقتصاد با اشاره به برنامه‌های مالیاتی دولت بیان کرد: در ۹ ماهه نخست امسال با کشف فرار‌های مالیاتی و افزایش تعداد مودیان، ۱۰۱ درصد تحقق درآمد‌های مالیاتی داشته‌ایم در حالی که این افراد در گذشته مالیات نمی‌دادند.

خاندوزی درمورد فروش اموال مازاد دولت هم گفت: فروش اموال مازاد در ۹ ماهه نخست امسال ۲۷ برابر مدت مشابه سال گذشته بوده است. با اراده دولت و شخص رئیس جمهور، فروش اموال مازاد بانک‌ها در سال ۱۴۰۱ نیز رکورد ۴ ساله را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی با اشاره به شفافیت‌های مالی صورت گرفته در این دولت تصریح کرد: شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی و همچنین شفافیت ابربدهکاران بانکی را داشته‌ایم که اگر این کار انجام نمی‌شد، همین شرکت‌ها و ابربدهکاران در صف خرید ارز و طلا قرار می‌گرفتند و به نابسامانی بازار دامن می‌زدند.


ساماندهی بازار ارز با مالیات بر عایدی سرمایه


 خاندوزی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در صحن علنی مجلس، در واکنش به نوسانات نرخ ارز با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشور گفت: همانطور که تیر دشمنان در ضربه زدن به اصناف و بازار کشور به سنگ خورد، در خصوص حوادث اخیر حول محور بانک‌ها و بازار ارز نیز با تدابیر ۳ قوه به طور قطع در هفته‌های پیش رو شاهد ساماندهی و ثبات بازار ارز خواهیم بود.


 دولت عزم جدی برای بازگشت ثبات به بازار ارز دارد


وی با بیان اینکه دولت اگر نه بیشتر، اما به اندازه مجلس نگران نوسانات بازار ارز است، تاکید کرد: دولت اراده قوی و عزم جدی برای بازگشت ثبات به بازار ارز دارد در حالی که در جنگ متغیر‌های اقتصادی هستیم، درآمد‌های ارزی صادرکنندگان باید به کشور برگردد و به بانک مرکزی تحویل داده شود تا در یک فرماندهی واحد سیاست‌های ارزی پیش برود.

وزیر اقتصاد با اشاره به لزوم تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس گفت: ۲۱ شهریور ماه امسال در نامه‌ای از رئیس محترم مجلس خواستم تا برای کنترل تقاضا‌های سوادگری و دلالی در بازار‌های مختلف و جلوگیری از سفته‌بازی سودجویان با ارزش پول ملی مردم طرح مالیات برعایدی سرمایه را هرچه سریع‌تر در مجلس به تصویب برسانند. در حال حاضر هم دولت آمادگی ۱۰۰ درصدی برای اجرای این طرح دارد که به طور قطع خاتمه‌ای بر فعالیت دلالان و سوداگران در بازار ارز و ... خواهد بود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: