bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس مسکن، علت ناکامی داده‌های سامانه املاک و اسکان را ناشی از عدم انگیزه مسئولان وزارت راه و همچنین فعالیت جزیره‌ای دستگاه زیر مجموعه این وزارتخانه در حوزه مسکن عنوان کرد.

بی‌انگیزگی مسئولان وزارت راه برای تکمیل املاک و اسکان/ سامانه باید ملی شود

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «فرهاد بیضایی» کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با بازارنیوز پیرامون علت عدم تکمیل داده‌های سامانه املاک و اسکان از سوی وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان از این بستر به عنوان سامانه ملی املاک و اسکان نام برد، زیرا آنچه که تاکنون مسئولان وزارت راه و شهرسازی تهیه کرده‌اند، صرفا یک بانک اطلاعاتی مبتنی بر داده‌های به دست آمده از کد ملی افراد ساکن در یک واحد مسکونی و یا خانه‌های فاقد سکونت است.


این کارشناس مسکن با انتقاد از فعالیت‌های جداگانه بانک‌ اطلاعاتی دستگاه‌های زیر مجموعه و یا مرتبط با وزارت راه و شهرسازی، گفت: بنیاد مسکن، سازمان نظام مهندسی کشور و شهرداری‌ها هر کدام سامانه‌های مخصوص خود را دارند، در صورتی که این سازمان‌ها موظفند اقدامات و حوزه فعالیت خود را در بستر واحدی تحت عنوان سامانه ملی املاک و اسکان تعریف و ذخیره کنند.


وی تاکید کرد: سامانه املاک و اسکان صرفا نباید محدود به ثبت اطلاعات خانه‌های خالی شود، بلکه باید همه فعالیت‌های مکان‌محور کشور، اعم از معاملات واحد‌های مسکونی، نقل و انتقال افراد، مجوز‌های ساخت مسکن و... در آن پی‌ریزی و تدوین شده و سپس اطلاعات مرتبط با این بخش‌ها در سامانه ثبت شود.


بیضایی خاطر نشان کرد: زمانی که همه وجوه و ابعاد حوزه مسکن در یک سامانه واحد تجمیع شود، سیاست‌گذاران می‌توانند به سرعت از همه اطلاعات این بخش مانند کم و کیف معاملات، آخرین قیمت مسکن، تعداد نقل و انتقال افراد و دیگر موارد آگاهی یابند.


این کارشناس مسکن متذکر شد: آنچه که اکنون وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کند، صرفا اطلاعاتی از وضعیت سکونت همه افراد کشور و تعداد واحد‌های مسکونی فاقد سکنه است. در حال حاضر، چون این داده‌ها صرفا برای مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی بوده و وظیفه وزارت راه و شهرسازی اخذ مالیات نیست، مسئولان این وزارتخانه انگیزه‌ای برای تکمیل و یا به روزرسانی اطلاعات این قبیل واحد‌های مسکونی را ندارند.


وی در پایان تاکید کرد: کاربرد سامانه املاک و اسکان باید فراتر از مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی باشد. این بستر باید به گونه‌ای هدف‌گذاری شود که همه مباحث کلان حوزه مسکن را پوشش دهد؛ در صورت تحقق این امر مهم، سامانه املاک و اسکان نقش مهم و موفقی را در بازار مسکن کشور ایفا خواهد کرد.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: