bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
یادداشت|
مدیرمسئول بازارنیوز در یادداشتی به بررسی اظهارات رئیس کل جدید بانک مرکزی و امکان‌سنجی سیاست تثبیت نرخ ارز با نرخ جدید نیمایی پرداخت.

گروه بانک و بیمه بازارنیوز؛ رضا غلامی، مدیرمسئول بازارنیوز طی یادداشتی در خصوص سیاست رئیس کل جدید بانک مرکزی نوشت: محمدرضا فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی، مدعی تغییر در سیاست ارزی کشور و اجرای سیاست تثبیت ارز به عنوان سیاست قطعی جدید دولت شد. در همین راستا، وی مدعی شد که نرخ ارز نیما در ۲۸۵۰۰ تومان تثبیت و همه نیاز‌های ارزی کشور در این نرخ تأمین می‌شود. در خصوص بازار آزاد ارز نیز مدعی شد با مداخله هوشمند در این بازار، نرخ را بصورت هدفمند به نرخ نیمایی نزدیک خواهند کرد.

در مورد برنامه مطروحه وی برای بازار ارز باید گفت که جهت‌گیری او درست، ولی غیر منسجم بنظر می‌رسد. اولا، باید توجه داشت که همه رؤسای قبلی بانک مرکزی هم کم و بیش مدعی سیاست تثبیت نرخ ارز بودند، ولی در عمل رفتار متفاوتی نشان دادند. به عنوان مثال، ادعا‌های فرزین در مورد نرخ ارز بازار آزاد نگران کننده است. در واقع، تا وقتی نرخ ارز بازار آزاد یا توافقی رسمیت داشته باشد، او در تثبیت موفق نخواهد بود. با این وجود، باید منتظر اقدامات جدی فرزین بود.

ثانیاً، موفقیت اجرای سیاست تثبیت ارزی، در گرو نظارت جدی بر بازار و کنترل شدید قیمت‌ها خواهد بود. در غیر این صورت، سیاست تثبیت با شکست مواجه خواهد شد. در واقع، شرط موفقیت سیاست تثبیت ارزی، کنترل قیمت‌ها متناسب با ارز ۲۸۵۰۰ تومان خواهد بود و بدون این لوازم، موفقیت رئیس کل جدید، در هاله‌ای از ابهام است.

ثالثاً، با اعلام نرخ رسمی ارز نیمایی معادل ۲۸۵۰۰ تومان، ایشان در اولین گام نرخ رسمی ارز در بودجه سال ۱۴۰۱ را ۲۴% افزایش دادند (همین موضوع از علل اصلی افزایش قیمت سهام و شاخص بورس طی روز‌های اخیر بوده است) که این هم باعث نگرانی در اجرای کامل سیاست تثبیت در آینده خواهد بود.

با وجود موارد فوق، با مشاهده تصمیم‌های عملیاتی دکتر فرزین طی روز‌های آتی، بهتر می‌توان در مورد آینده بازار ارز اظهارنظر کرد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: