bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضمن پیش‌بینی تجارت خارجی ایران در پایان سال ۱۴۰۱، واردات خودرو را به عنوان یکی از عوامل ناترازی تجاری کشور در سال جاری قلمداد کرد.

دورنمای تجارت خارجی ایران در پایان ۱۴۰۱/ واردات خودرو ناترازی تجاری را تشدید می‌کند

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید حمید حسینی» عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با بازارنیوز، با اشاره به ناترازی تجاری ایران در هشت ماهه سال جاری اظهار کرد: میزان درآمد و حجم کالا‌های صادراتی، هر ساله در ۶ ماهه دوم نسبت به نیمه نخست سال از موقعیت بهتری برخوردار می‌شود. علت اصلی هم عمدتاً ناشی از خرید انبوه مواد اولیه‌ای است که شرکت‌های بزرگ صنعتی در ماه‌های آغازین و یا حتی میانی سال انجام داده‌اند.


این عضو اتاق بازرگانی عراق افزود: آخرین آمار‌های سازمان گمرک حاکی از آن است که در طول هشت ماهه سال جاری، شکاف به وجود آمده میان واردات و صادرات، رقمی بالغ بر ۵ میلیارد دلار است. در حال حاضر پیش بینی می‌شود که در ماه‌های آتی، ناترازی تجارت خارجی کشور افزایش چندانی را تجربه نکند.


وی افزود: نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار از کل صادرات کشور، متعلق کالا‌هایی بر پایه نفت و گاز است؛ از این میزان، ۱۲ میلیارد دلار مختص محصولات پتروشیمی و ۱۳ میلیارد دلار باقی مانده نیز شامل فرآورده نفتی و میعانات گازی می‌شود.


حسینی با اشاره به حذف بنزین و گازوئیل از سبد صادراتی کشور، گفت: علی‌رغم نقش مهم این دو محصول و اهمیت آن‌ها در بازار‌های صادراتی به ویژه عراق، به دلیل تامین سوخت مورد نیاز کشور، بنزین و گازوئیل از لیست محصولات صادراتی ایران حذف شده و حتی صادرات فرآورده‌های دخیل در تولید آن‌ها نیز کاهش یافت.


این عضو اتاق بازرگانی عراق در ادامه، تغییرات مکرر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، بی ثباتی‌های سیاسی و همچنین افزایش قیمت بسیاری از کالا‌ها در طول چند ماه اخیر را را به عنوان یکی دیگر از موانع توسعه صادرات توصیف کرد.


این عضو اتاق بازرگانی پیرامون وضعیت فعالان بخش خصوصی در بازار عراق، تصریح کرد: در حال حاضر داده‌های موجود از تعاملات تجاری دو کشور در ۸ ماهه سال جاری، از رشد وزنی صادرات ایران به عراق حکایت دارد؛ در حالی که ارزش صادرات طی این مدت، جز به مقداری اندک، افزایش چشمگیری نداشته است.


وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین دلایل افت ارزش صادرات ایران، عدم محاسبه محموله‌های گاز‌ی صادر شده به عراق است که تا کنون در ۸ ماهه کشور اعمال نشده و پیش‌بینی می‌شود که این مشکل در کارنامه ۹ ماهه تجارت خارجی کشور برطرف شود.


حسینی همچنین درباره پیش‌بینی خود از کارنامه تجاری ایران در پایان سال ۱۴۰۱، گفت: تراز تجاری ایران در سال ۱۴۰۰ نسبتا متعادل بوده، اما امسال با توجه به واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو، بعید است که کارنامه تجارت خارجی به سمت شرایطی هم سطح و متعادل حرکت کند.


این فعال اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ ماهانه به طور میانگین ۴ میلیارد دلار و در پایان سال شاهد ۴۸ میلیارد دلار صادرات بودیم، اما امسال این میانگین ماهانه هنوز در ارزش صادراتی کشور اعمال نشده؛ فاصله زیاد نرخ نیما و بازار آزاد در ایام اخیر نیز خود تبدیل به مشوقی برای واردات شده است.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: