bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
چک امن دیجیتال با عنوان چکنو درحالی امروز رونمایی شد که معاون بانک مرکزی ضمن تشریح مزایای آن تأکید کرد: در این مرحله مطلقاً قرار نیست چک‌های کاغذی و صیادی حذف شوند. دارندگان این چک‌ها می‌توانند با ارائه شماره چک به شعب بانکی آن را نقد کنند.

چک الکترونیک آمد

به گزارش بازارنیوز به نقل از ایلنا، «مهران محرمیان» معاون بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه «چکنو» با بیان اینکه قانون جدید چک ١٧ مرحله سنگین داشت که امروز ١۶ مرحله سخت این قانون به اجرا رسیده و تنها یک مرحله باقی مانده، اظهار داشت: بیش از یک میلیون نفر ساعت بر روی مباحث فنی این قانون کار کرده‌اند و همین قانون جدید باعث کاهش چک برگشتی شده است.


وی ادامه داد: در حالی که سال‌های گذشته میزان چک‌های برگشتی ١۵ درصد بود این روند پس از اجرای قانون جدید کاهشی بود و در آذر ماه امسال به ٧ درصد رسید.


معاون بانک مرکزی با بیان اینکه یک مرحله باقی مانده از ١٧ مرحله قانون جدید بزودی عملیاتی می‌شود، گفت: در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که براساس عملکرد هر فرد چک‌های ارائه شده به آن رنگ‌های مخصوصی دارد و از سفید تا قرمز رنگ‌بندی شده و هر رنگ نشان‌دهنده وضعیت فرد صاحب چک است و در واقع افراد اعتبارسنجی می‌شوند و با ادامه اجرای این قانون میزان چک برگشتی کمتر هم می‌شود.


محرابیان با بیان اینکه با اجرای قانون جدید چک میزان کلاهبرداری و زندان‌های چک برگشتی کمتر شده، افزود: در حالی که در سال ٩۶ روزانه ١٠ نفر به دلیل چک برگشتی به زندان می‌رفتند امروز هر دو روز یک نفر به دلیل چک برگشتی به زندان می‌رود.


وی گفت: با چک‌های الکترونیکی و دیجیتال مشکلات و مسائل مربوط به چک‌های کاغذی را کاهش می‌دهند، اما قرار نیست دسته چک کاغذی حذف شود و بلکه زیست بوم جدیدی را ایجاد کرده‌ایم.


معاون بانک مرکزی ادامه داد: قرار نیست تغییری در چک صیادی داشته باشیم و البته کسی که چک الکترونیکی و دیجیتال دریافت می‌کنند ملزم به این نیستند که حتما خودشان هم دسته چک دیجیتال داشته باشند و مزیت چک دیجیتال این است که افراد می‌توانند چک را به صورت غیرحضوری نقد کنند.


همچنین عباس حسینی، معاون وزیر اقتصاد، در این مراسم با بیان اینکه چک دیجیتال در ادامه مباحث و برنامه‌های بانکداری دیجیتال است، اظهار داشت: امروز در جریان اجرای بانکداری دیجیتال مردم از سفته و برات الکترونیکی استفاده می‌کنند و شاهد حرکت به سمت بانکداری دیجیتال هستیم که امروز هم یکی از محصولات آن چک دیجیتال است.


وی با بیان اینکه بانکداری دیجیتال بدون در نظرگرفتن عصر و اقتصاد دیجیتال محقق و میسر نمی‌شود، گفت: تعریف عصر دیجیتال این است که همه مردم بتوانند در تولید دانش و داده و انتقال و ذخیره‌سازی و به کارگیری آن دخالت و مشارکت داشته باشند.


حسینی با اشاره به حذف موانع و فاصله در عصر دیجیتال ادامه داد: حذف فاصله جغرافیایی و زمانی، فاصله طبقاتی، حذف تفاوت جنسیتی از جمله مزایای عصر دیجیتال است و افراد می‌توانند در ٢۴ ساعت شبانه روز خدمات دریافت کنند و این امکان فراهم شده که هزینه‌ها به صفر و به حداقل میل کند و از سوی دیگر با افزایش کاربران و شبکه سازی مجموعه‌ها به درآمد حداکثری و سودآوری می‌رسند.


وی افزود: به طور قطع فراهم کردن امکان چک دیجیتال ارائه خدمات را سرعت می‌بخشد و افراد ساعت ٢ شب هم می‌توانند خدمات مربوطه را دریافت کنند و مشکل بُعد مسافت هم حل می‌شود.

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: