bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، ضمن اشاره به همکاری واحد‌های صنفی و فروشگاه‌های مجازی برای گرانی موبایل‌های آیفون ۱۳، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پلیس فتا را به عنوان مسئولین پاسخگویی به عرضه مدل تقلبی این نوع گوشی معرفی کرد.

تبانی برای گرانی فروشی آیفون/ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پلیس فتا

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مهدی عبقری» دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون فروش گسترده آیفون تقلبی در بازار اظهار کرد: بر اساس قانون و استاندارد‌های سازمان تنظیم مقررات رادیویی، هیچ‌یک از شرکت‌های واردکننده موبایل مجاز به واردات این نوع گوشی‌ها نبوده و تمامی موبایل‌های تقلبی موجود در بازار غیرقانونی و قاچاق محسوب می‌شوند.


دبیر انجمن واردکنندگان موبایل خاطر نشان کرد: در حال حاضر به دلیل تداوم تحریم‌ها، هیچ برند بین المللی امکان حضور رسمی و قانونی در بازار موبایل و رسیدگی به این تخلفات را ندارد. علاوه بر این، چون فعالیت شرکت‌های واردکننده به صورت برندینگ نبوده و مبنای واردات موبایل بر اساس نیاز بازار و سود واردکننده است، مقابله با معضل گوشی تقلبی قدری با دشواری همراه می‌شود.


وی افزود: در چنین شرایطی برخی دست‌فروشان، واحد‌های فاقد جواز کسب، سایت‌های فروشگاهی نامعتبر، پیج‌های اینستاگرامی و در نهایت کانال‌های تلگرامی از فضای پیش آمده سوء استفاده کرده و اقدام به عرضه موبایل تقلبی در بازار می‌کنند.


عبقری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به عنوان یکی از مراجع اصلی پاسخگو برای این چالش معرفی کرد و گفت: در مرحله نخست، ستاد باید درباره فروش موبایل‌های تقلبی پاسخگویی لازم را انجام دهد؛ اما در سوی دیگر ماجرا، در طول چند سال گذشته به دلیل کاربرد موثر سامانه همتا، میزان قاچاق موبایل به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.


دبیر انجمن واردکنندگان موبایل توضیح داد: اگر چه ماهیت این نوع تلفن‌های همراه غیر قانونی است، اما نمی‌توان آن‌ها را تماماً قاچاق توصیف کرد. در حال حاضر بخش قابل توجهی از آیفون‌های تقلبی موجود در بازار، با استفاده از جاسازی قطعات و مدار محصولات قدیمی و ارزان‌تر برند اپل تشکیل می‌شود.


وی تاکید کرد: فروش موبایل‌های تقلبی صرفا در سطح بازار انجام نمی‌شود بلکه، درصد قابل توجهی از آن‌ها در بستر فروشگاه‌های اینترنتی و پیج‌های اینستاگرام به فروش می‌رسد، لذا پلیس فتا نیز باید در مورد وقوع این تخلف پاسخگویی لازم را به عمل بیاورد.


عبقری همچنین درباره قیمت‌های نجومی آخرین‌های مدل‌های آیفون گفت: در حال حاضر موبایلی مانند آیفون ۱۳ پرومکس، در بسیاری از سایت‌ها با عددی بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، این در حالیست شرکت‌های واردکننده همان مدل گوشی را تا ۵۴ میلیون تومان به فروش می‌رسانند.


دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در پایان تاکید کرد: بسیاری از واحد‌های صنفی و سایت‌های فروشگاهی با همکاری یکدیگر، گران فروشی خاصی را در مورد آیفون ۱۳ پرومکس اعمال کرده‌اند؛ تا این لحظه هیچ شرکت واردکننده‌ای این مدل گوشی را بیشتر از ۵۶ میلیون تومان عرضه نکرده است، لذا فروش این مدل گوشی بیش از قیمت مذکور مصداق گران‌فروشی می‌شود.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: