bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
راغفر در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک اقتصاددان ضمن انتقاد از تصمیم مجلس به دلیل افزایش تعداد مناطق آزاد، افزایش فاصله قیمت ارز نیما و آزاد را انگیزه‌ای برای افزایش قاچاق از طریق این نواحی دانست.

هزینه‌تراشی مناطق آزاد برای اقتصاد/ تفاوت قیمت ارز نیما و آزاد قاچاق در مناطق آزاد گسترش می‌شود

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسین راغفر» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تاثیر اختلاف قیمت ارز نیمایی با نرخ بازار آزاد، بر تشدید قاچاق در مناطق آزاد اظهار کرد: این مسئله باعث افزایش ورود کالا‌های قاچاق از این نواحی و همچنین زمینه‌ساز رانتی بزرگ برای مافیا‌های اقتصادی می‌شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: این گروه‌های مافیای اقتصادی که در کشور وجود دارند، هر جا که منافع و منابع اقتصادیشان تامین شود، در آن جا حضور پررنگی خواهند یافت؛ در حال حاضر مناطق آزاد کشور نیز به دلیل شرایط کنونی خود، به محلی مناسب برای پیشبرد اهداف این گروه‌ها تبدیل شده است.


راغفر همچنین با انتقاد از تصمیم مجلس برای افزایش تعداد مناطق آزاد کشور، گفت: در حال حاضر برخی افراد بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه توجیه اقتصادی، به دنبال تاسیس یک منطقه‌ آزاد جدید در نواحی حاشیه‌ای حرم مطهر امام خمینی(ره) و بهشت زهرا(س) هستند. حال این سوال مطرح می‌شود که آن محدوده جغرافیایی چه مزیت اقتصادی برای این کار دارد؟

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: هدف اصلی و ابتدایی مناطق آزاد کمک به بخش تولید و افزایش صادرات بود، اما بعد از گذشت سه دهه از زمان تاسیس، تبدیل به محلی برای واردات بی رویه کالا شده است. در حال حاضر این نواحی بیشترین هزینه را برای کشور می‌تراشد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: