bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
 نایب رئیس شورای ملی زعفران از افزایش قاچاق این محصول به دلیل مشکلات موجود بر سر راه صادرات خبر داد و گفت: نرخ پایه گمرکی باید شناور باشد.

گروه کشاورزی بازارنیوز- مهربانو مهدوی؛ غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز درباره مشکلات پیش روی صادرات زعفران عنوان کرد که متاسفانه نه تنها چالش‌های ما در این حوزه برطرف نشده بلکه روز به روز بیشتر و عمیق‌تر هم می‌شود.


وی با بیان اینکه برخی به اشتباه تصور می‌کنند صادرکنندگان با برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور. مشکل دارند، افزود: این تصور کاملا نادرست است و ما هیچ مسأله‌ای در این زمینه نداریم، تنها چالش ما در این حوزه فروش ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما است که باعث زیان صادرکنندگان می‌شود.


میری اضافه کرد: در این میان قاچاقچیان از شرایط سواستفاده کرده و قاچاق زعفران به شدت رونق گرفته و این در حالی است که آمار رسمی صادرات طلای سرخ از دی ماه پارسال روند کاهشی داشته است.


وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان رسمی سال‌ها برای شناسایی و ایجاد بازار‌های صادراتی تلاش کرده اند، ادامه داد: با این حال اکنون باید این افراد گوشه‌ای بنشینند و شاهد فعالیت قاچاقچیان باشند.


میری همچنین با اشاره به اینکه نرخ پایه گمرکی باید شناور باشد، گفت: با توجه به اینکه قیمت دلار در کشور. ما ثابت نیست، نرخ پایه گمرکی هم نمی‌تواند ثابت باشد؛ وقتی قیمت دلار ٢۶ هزار تومان بوده نرخ پایه گمرکی ١٢٨٣ دلار محاسبه می‌شد و اکنون هم که دلار حدود ۴٠ هزار تومان است، نرخ پایه گمرکی همین رقم ١٢٨٣ تومان محاسبه می‌شود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت بازار داخل نیز اضافه کرد: به دلیل افزایش قیمت، مصرف داخلی به شدت کاهش یافته بود، اما هم اکنون قیمت‌ها متعادل‌تر شده و همین امر منجر به افزایش مصرف داخلی شده است.
به گفته میری قیمت زعفران نگین که تا ۴٧ میلیون تومان رسیده بود، هم اکنون به ٣۴ تا ٣۵ میلیون تومان در هر کیلوگرم رسیده است.

پایان پیام//

برچسب ها: زعفران ، صادرات ، قاچاق
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: