bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو هئیت رئیسه اتحادیه فروشندگان موتور سیکلت، ضمن اشاره به سهم ۷۰ درصدی موتور‌های ایرانی در بازار، تحریم و گران‌فروشی برخی فروشندگان از ترس افزایش تورم را به عنوان عوامل مهم گرانی موتور‌های خارجی در ایران معرفی کرد.

--

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چندی قبل، اینفوگرافیکی تحت عنوان «گران‌فروشی نجومی در بازار موتورسیکلت» در پایگاه خبری تحلیلی بازارنیوز منتشر شد که در آن به تفاوت قابل ملاحظه قیمت برخی موتور سیکلت‌های پر طرفدار در ایران و دیگر کشور‌های آسیایی اشاره شده بود.


در این اینفوگرافیک قیمت موتوری مانند «هوندا کلاسیک ۱۲۵ سی‌سی» با نرخ دلار ۴۱ هزار تومان در ایران ۴۴ میلیون تومان است، اما همان مدل در کشور چین با رقمی بالغ بر ۱۷ میلیون تومان (برآورد ریالی) به فروش می‌رسد.

همچنین موتور‌هایی مانند «هوندا کلیک ۱۵۰» و «یاما‌ها ایروکس ۱۵۵» در ایران با قیمتی دو برابر و حتی یا بیشتر، نسبت به کشور‌های فلیپین و هندوستان به فروش می‌رسد.

«حجت الله دهقانی» عضو هئیت رئیسه اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت در گفتگو با بازارنیوز پیرامون این مسئله اظهارکرد: کشور‌هایی مانند اندوزی و تایلند، به دلیل تحریم بودن ایران، رایزنی‌هایی با واردکنندگان انجام می‌دهند تا کالای خود را از طریق کشور‌های دیگر و با چند دست واسطه به کشور ما برسانند. این یکی از مهمترین دلیل عدم تناسب قیمت در داخل و خارج از کشور است.

وی افزود:، اما چینی‌ها مشکلی از بابت تحریم ندارند و به همین دلیل بیشترین وادرات ما از این کشور انجام می‌گیرد.

دهقانی ادامه داد: بخشی از علت گرانی موتور سیکلت، نوسان نرخ ارز است. به همین دلیل برخی فروشندگان می‌ترسند از قافله دلار و تورم عقب بمانند، لذا دستگاه‌ها را با قیمت بالاتر می‌فروشند تا در بازگشت پول خرید خود، دچار مشکل نشوند.

عضو هئیت مدیره اتحادیه فروشندگان موتور سیکلت با اشاره به سهم ۷۰ درصدی موتور‌های ایرانی در بازار، گفت: افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران و همچنین رشد هزینه‌های تولیدی واحد‌های صنعتی در سال جاری باعث شده که موتور‌های ایرانی نیز به قیمت بالاتری نسبت به سال گذشته به بازار عرضه شود.

وی تاکید کرد: اگر دلار به نرخ‌های قبلی بازگردد، قیمت موتور سیکلت هم کاهش می‌یابد.  

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: