bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا تهران ضمن تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت طلاسازی کشور، اخذ مالیات از عایدی سرمایه را به عنوان عاملی موثر در فرار سرمایه از این حوزه معرفی کرد.

بازار طلا در مدار آرامش/ مالیات بر عایدی سرمایه باعث فرار سرمایه از حوزه طلا می‌شود

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «نادر بذرافشان» رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت این حوزه اظهار کرد: بازار طلا در سال گذشته و یا حتی سال‌جاری با افزایش نسبی قیمت و در مقابل، کاهش تقاضای ناشی از افت قدرت خرید مردم مواجه بود، اما در هفته‌های قبل، روند معاملات طلا قدری دستخوش تغییرات شده و طی این مدت شاهد رشد یکباره قیمت و تحریک تقاضا در بازار بودیم.


رئیس اتحادیه فرونشدگان طلای تهران خاطر نشان کرد: اکنون نزدیک به ۱۰ روز است که قیمت در بازار طلا نسبت به هفته‌های قبل ثبات‌ بیشتری دارد و تقاضا نیز به حالت سابق و معمول خود بازگشته است.


وی افزود: حفظ ارزش نقدینگی و جلوگیری از اثر گذاری تورم بر سرمایه را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین دلایلی نام برد که در سال‌های گذشته، مردم را تشویق به انتقال سرمایه خرد و کلان خود به سمت بازارهای طلا، سکه، خودرو، ارز و مسکن کرده است.


بذرافشان ادامه داد: ماهیت بازار طلا، یک بازار مصرفی و در عین حال سرمایه‌ای است. در ایام قدیم هدف مردم از خرید طلا، تهیه جواهرات زینتی و پس انداز سرمایه بود، اما در سال‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ تورم، ابعاد سرمایه‌ای طلا از نقش پررنگ‌تری برخوردار شده است.


رئیس اتحادیه فروشندگان طلا خاطر نشان کرد: توصیه همیشگی ما به مصرف‌کنندگان این بوده که سرمایه‌های خود را به جای صرف خرید جواهر، به صنعت طلاسازی هدایت کنند. در حال حاضر به خاطر شرایط اقتصادی، تاثیرات منفی ویروس کرونا و نبود ابزار و ماشین آلات صنعتی مربوط به این حوزه، تولید زیورآلات به کمترین میزان خود رسیده است.


بذرافشان خاطر نشان کرد: مهمترین راه مقابله با دلالی در بازار طلا، تقویت صنعت طلا سازی کشور و تغییر سلیقه و ذائقه مصرف‌کنندگان برای خرید مصنوعات زینتی طلا با حداقل و حداکثر اجرت است. تنظیم مالیات بر عایدی سرمایه صرفا باعث خروج سرمایه از این حوزه و تشدید رکود در بازار طلا می‌شود.


وی متذکر شد: با توجه به وضعیت تورمی کشور و تحریم‌های اقتصادی، شرایط باید به گونه‌‎‌ای رقم بخورد که آسیبی که در طول سال‌های اخیر به بخش تولید خورده است، با جذب سرمایه تا حد قابل ملاحظه‌ای جبران شود.


بذرافشان در پایان تاکید کرد: لازمه تحقق این هدف، عدم تصویب، حذف و یا اصلاح قوانین و طرح‌هایی است که مانع از ورود سرمایه مردم به این بخش‌ها و یا باعث انتقال نقدنیگی آن‌ها به سایر حوزه‌های اقتصادی می‌شود؛ در صورت اخذ مالیات عایدی سرمایه، مردم برای رفع هزینه‌های مالیاتی، دیگر تمایلی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی کشور نخواهند داشت.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: