bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
مسئول کمیته مبارزه با قاچاق مجلس، ضمن انتقاد از عملکرد دور از انتظار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آمار اعلام شده از حجم قاچاق را با واقعیت بازار، ناهمخوان عنوان کرد.

نقدی بر عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز/ آمار قاچاق با واقعیت بازار همخوانی ندارد

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید جواد حسینی‌کیا» مسئول کمیته مبارزه با قاچاق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آمار‌های متناقض کالای قاچاق اظهار کرد: آنچه که اکنون در سطوح واقعی بازار و اقتصاد کشور اتفاق می‌افتد با آنچه که در آمار‌ها منتشر می‌شود، بسیار متفاوت است. بازار‌های پوشاک و محصولات دخانی نمونه‌های عینی برای توصیف بهتر این مسئله هستند، زیرا با مراجعه به یکی از این بخش‌ها، به وضوح می‌توان وفور اجناس خارجی و قاچاق را مشاهده کرد.

 

مسئول کمیته مبارزه با قاچاق مجلس، در تشریح علل اصلی بروز این مسئله، گفت: در حال حاضر ناکارآمدی قوانین مرتبط با پدیده قاچاق و عملکرد دور از انتظار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله عوامل موثری هستند که باعث شده صنعت و بخش مولد اقتصاد کشور از محل واردات کالای قاچاق متحمل ضربات متعددی شود.

 

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در خصوص نوع مقابله با قاچاق، همواره تاکید بر نابودی سریع و بدون ملاحظه این نوع محصولات داشته و دارند؛ لذا در صورت اصلاح قوانین، بهبود عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق و برخورد جدی با این موضوع، می‌توان این انتظار را داشت که حجم قاچاق در اقتصاد کشور به عددی کمتر از میزان کنونی برسد.

 

حسینی‌کیا با تاکید بر اینکه آمار‌های قاچاق با واقعیت اقتصاد کشور همخوانی ندارد، گفت: در حال حاضر مقدار کالای قاچاقی که در بازار وجود دارد، به مراتب بیش از آمار‌های منتشر شده است؛ به بیان ساده‌تر، بخش قابل توجهی از قاچاق موجود در ساختار اقتصادی کشور به مرحله کشف و رسیدگی حقوقی نرسیده که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخواهد در گزارش‌های آماری خود به آن اشاره کند.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مقابل با پدیده قاچاق مستلزم اصلاح قوانین، حضور پر رنگ دستگاه قضا و در نهایت نظارت دقیق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر مبادی‌های غیر رسمی ورود کالا‌های قاچاق است. در صورت اعمال این موارد، نقش قاچاق در اقتصاد کشور به شکل قابل توجهی کم رنگ‌ خواهد شد.

 

گفتنی است؛ چندی قبل این رئیس کمیته قاچاق کمیسیون عمران، در گفتگو با بازارنیوز، آمار سالانه قاچاق را ۲۶ میلیارد دلار عنوان کرد، در حالی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عددی بالغ بر ۱۱ تا ۱۲ میلیارد دلار را به عنوان آمار سالانه قاچاق اعلام کرده بود.

 

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: