bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تنظیم بازار مرغ، تخم مرغ و جوجه یکروزه به بخش خصوصی واگذار شد، گفت: برنامه‌ریزی برای صادرات خوراک دام انجام می‌شود.

به گزارش بازارنیوز به نقل از  خبرگزاری فارس، «سیدجواد ساداتی‌نژاد» وزیر جهاد کشاورزی امروز در هفتمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان از واگذاری امور تنظیم بازار و برخی از امور کشاورزی به اتحادیه‌ها خبر داد و گفت: در این زمینه تفاهم‌نامه واگذاری تنظیم بازار مرغ، تخم مرغ و جوجه یکروزه به اتحادیه‌های مربوطه انجام شده و درصدد سایر امور نیز هستیم.


وی در ادامه به جزئیات این واگذاری‌ها اشاره کرد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام هر استان به اضافه صندوق سرمایه‌گذاری و معاونت امور دام با اتحادیه‌های مربوطه توافق‌نامه‌ای امضا می‌کنند که در آن تنظیم بازار به عهده اتحادیه‌های مربوطه باشد. آن‌ها مجاز خواهند بود، هرگونه واردات و صادرات را به منظور تنظیم بازار انجام دهند و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تنها نظارت خواهد داشت.


وی با بیان اینکه این توافق‌نامه درباره تنظیم بازار مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یکروزه دیروز انجام شد، گفت: درصدد هستیم سایر امور را نیز به مرور به بخش خصوصی واگذار کنیم.


ساداتی‌نژاد تصریح کرد: این واگذاری قطعا نتایج بهتری خواهد داشت، زیرا ۳۱ اتحادیه در استان‌های کشور وجود دارد که آن‌ها از اتفاقات بازار زودتر باخبر شده و می‌توانند به موقع ورود کنند.


 صادرات خوراک دام انجام می‌شود


وزیر جهاد کشاورزی در ادامه صحبت‌ها از برنامه‌ریزی برای صادرات خوراک دام خبر داد و گفت: رویکرد ما اقدام به صادرات و استفاده از بازار‌های منطقه است، اما انتظار داریم که کارخانه‌ها تأمین نیاز داخل را در اولویت قرار دهند.


وی افزود: ما تلاش می‌کنیم که حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز دامداران به خوراک را از طریق کارخانه‌ها و به صورت کنسانتره تأمین کنیم که به همان نسبت از وابستگی ما به واردات خوراک دام خواهد کاست.


ساداتی‌نژاد همچنین کارخانه‌های خوراک دام را عامل مهمی در افزایش بهره‌وری تولید عنوان کرد و گفت: در این زمینه رتبه‌بندی کارخانه‌ها را انجام خواهیم داد تا بتوانیم نظارت بیشتری بر کیفیت و تولید آن‌ها داشته باشیم. علاوه بر آن، نشان کیفیت برای کارخانه‌ها در نظر گرفته می‌شود تا محصولات سالم تولید شود.


وی افزود: علاوه بر آن، وزارت جهاد کشاورزی در زمینه فناوری به کارخانه‌های خوراک دام کمک خواهد کرد.

 با حذف ارز ۴۲۰۰ تومان تامین نهاده‌ها بهتر شد


در این همایش ارسلان قاسمی رئیس هیأت کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران هم با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث واردات بهتر نهاده‌ها به کشور شده است، گفت:، اما اخیراً با گران شدن نرخ ارز و چندنرخی شدن ارز، مشکلات در واردات شکل گرفته است.


وی افزود: معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان کالا‌های اساسی وارد شود، اما تفاوت آن با بازار آزاد بسیار است و خیلی از واردکنندگان نمی‌توانند این ارز را تأمین کنند.


وی در ادامه، میزان ظرفیت تولید خوراک در کارخانه‌های کشور را ۲۰ میلیون تن عنوان کرد و گفت: متأسفانه فقط ۷ میلیون تن خوراک در کارخانه‌ها تولید می‌شود و بسیاری از مرغداران خودشان با دستگاه‌های کوچک نهاده‌ها را مخلوط کرده و خوراک آماده تولید می‌کنند که این از نظر سلامت و بهداشتی مناسب نیست.


قاسمی با بیان اینکه وابستگی ۸۰ درصدی به واردات نهاده در کشور وجود دارد، گفت: مجلس باید در این زمینه با وضع قوانین و نظارت بر اجرای آن‌ها نظارت کند. در طی سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی کمک چندانی در این زمینه نکرده است.


وی عنوان کرد: بسیاری از کارخانه‌های تولید خوراک دام وضع مناسبی ندارند و در آستانه ورشکستگی قرار دارند و دولت باید تلاش کند که آن‌ها مسیر خود را در زمینه تولید ادامه دهند.


قاسمی همچنین از عدم دخالت دادن اتحادیه‌ها در تصمیم‌گیری‌ها انتقاد کرد و گفت: متأسفانه دولتی‌ها هر زمان که به مشکل بر می‌خورند به سراغ بخش خصوصی می‌آیند، در حالی که اگر پیشتر مشورت کنند، بسیاری از مسائل برطرف خواهد شد.

 توقف ۴۰ کشتی در بندر و پرداخت روزانه ۱.۶ میلیون دلار دموراژ


در این همایش محسن امینی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از تصمیمات خلق‌الساعه در صنعت کارخانه‌ها انتقاد کرد و گفت: متأسفانه تصمیمات یکشبه گرفته می‌شود و این به زیان بخش تولید و صنعت این کشور است.


امینی افزود: در حال حاضر ۴۰ کشتی در بنادر کشور متوقف است و روزانه ۱.۶ میلیون دلار دموراژ پرداخت می‌کنیم که در حقیقت به طور میانگین سالانه ۷۰۰ میلیون دلار می‌شود. این‌ها خسارت‌هایی است که به خاطر بی‌مدیریتی به کشور وارد می‌شود، اما برخی در این زمینه می‌گویند دموراژ مثل مهریه است، چه کسی گرفته و چه کسی داده است؟ در حالی که کاملاً این دموراژ‌ها را می‌گیرند.


 سرمایه در گردش مهمترین مشکل کارخانه‌های خوراک دام


مجید جعفری مدیرعامل انجمن کارخانه‌های خوراک دام در این همایش افزود: ۸۵۲ کارخانه در کشور مشغول کار هستند که با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. مهمترین مشکل آن‌ها تأمین نهاده، سرمایه در گردش و بازار فروش است.


وی از بروکراسی‌های اداری و نظارت‌های سختگیرانه و بی‌مورد انتقاد کرد و گفت: برخی از کارخانه‌ها اکنون کار خود را تعطیل می‌کنند.


وی به نقل روایتی که هفته پیش برایش اتفاق افتاده بود، گفت: یک کارخانه‌دار در ۵۰ کیلومتری تهران کل کارخانه را ۸۰ میلیارد تومان فروخته و در بانک گذاشته و ماهانه بیش از یک‌میلیارد تومان سود دریافت می‌کند، در حالی که به گفته وی، ماهانه یکصد میلیون تومان از آن کارخانه سود نداشته است.


جعفری تأکید کرد: برخی از این کارخانه‌داران وسوسه شده‌اند که به جای تولید، کارخانه‌های خود را بفروشند، زیرا فکر می‌کنند که این کار برای آن‌ها سودآورتر است.


جعفری در ادامه به بدقولی‌های وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وزیر قول داد که تسهیلات در گردش به کارخانه‌ها بدهد و اجازه دهد که محصولات کارخانه‌ها صادر شود، اما تاکنون هیچ‌کدام از این‌ها عملی نشده است و کارخانه‌دارای در پیچ و خم بروکراسی‌های اداری گیر کرده‌اند.


وی به برخی تصمیمات نادرست هم اشاره کرد و گفت: مالیات ۲۵ درصدی به کارخانه‌ها بسته‌اند و پول انرژی آن‌ها را با تعرفه صنعتی می‌گیرند و این مسئله رقابت‌پذیری آن‌ها را کمتر کرده است.


 دولت نباید در همه امور بخش خصوصی دخالت کند


در ادامه این همایش، فرزاد طلاکش دبیر فدراسیون طیور ایران گفت: در حالی که ۹۶ درصد بخش طیور خصوصی است، اما دولت برای همه این بخش تصمیم می‌گیرد.


وی به اهمیت تولید محصولات پروتئینی اشاره کرد و گفت: امروزه تولید در داخل کشور بسیار مهم است و من مطمئنم اگر یک کشوری کل دنیا را بگردد نمی‌تواند بیشتر از ۴۰۰ میلیون تن مرغ وارد کند.


طلاکش همچنین گفت: صادرات تخم‌مرغ هم بین کشور‌های همسایه و در حد کم انجام می‌شود، به دلیل اینکه تخم‌مرغ شکننده است و زمان ماندگاری کمتری دارد.


دبیر فدراسیون طیور ایران در ادامه تأکید کرد: دولت از تولیدکنندگان حمایت کند تا آن‌ها نیاز‌های کشور را در داخل تولید کنند.


هفتمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران از امروز تا ۲۲ دی‌ماه در بوستان گفتگوی تهران برگزار می‌شود. در این نمایشگاه مهمترین دستاورد‌های بخش کشاورزی به نمایش گذاشته می‌شود.

 

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: