bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
یک مقام صنفی در گفتگویی تفصیلی با بازارنیوز مطرح کرد؛
دبیر انجمن قند و شکر ضمن انتقاد از عدم قیمت گذاری برای شکر تولید داخل، با اشاره به افزایش بی‌دلیل قیمت چغندر قند، حذف تشکل‌ها و تسهیل واردات، گفت: سال آینده تولید شکر افت می‌کند و مسئولیت تمام این اتفاقات با وزارت جهاد کشاورزی است.

تولید شکر نفس‌های آخرش را می‌کشد/ وزارت جهاد کشاورزی مسئول است

گروه کشاورزی بازارنیوز- مهربانو مهدوی؛ «بهمن دانایی» دبیر انجمن قند و شکر کشور در گفتگو با بازارنیوز با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای صنعت قند کشور اظهارداشت: در حالی که حدود ۱۰ ماه از سال گذشته و بهره برداری بخش چغندر قند روز‌های آخر خود را می‌گذراند، هنوز قیمت شکر اعلام نشده است.


پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تن شکر در سال‌جاری


وی وضعیت تولید را در سال‌جاری بسیار مطلوب اعلام و عنوان کرد که میزان تولید در سال‌جاری تقریبا به اندازه سال گذشته است و پیش بینی تولید چغندر قند در سال‌جاری حدود ۶.۸ میلیون تن است که از این رقم بین ۸۷۰ تا ۹۰۰ هزار تن شکر تولید می‌شود.


دانایی افزود: میزان تولید شکر از نیشکر نیز در سال‌جاری بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تن و پیش بینی میزان مجموع تولید شکر (چغندر قند و نیشکر) برای سالجاری ۱.۴ تا ۱.۵ میلیون تن است.


شگفتی سازی تاریخی در قیمت گذاری چغندرقند و شکر!


دبیر انجمن قند و شکر با انتقاد شدید از عدم قیمت گذاری شکر، تصریح کرد: هیچ سالی نبوده که قیمت گذاری این محصول، این همه مدت طول بکشد.


دانایی با بیان اینکه ابتدای سال قیمت هر کیلوگرم چغندرقند ۱۷۰۰ تومان بعلاوه ۱۰۰ تومان کمک کرایه حمل و نقل تعیین شد، افزود: در انتهای اردیبهشت ماه، کمک کرایه را به ۴۰۰ تومان افزایش دادند و قیمت چغندر قند در مجموع به ۲۱۰۰ تومان رسید.


وی ادامه داد: این در حالی بود که آن زمان کشت چغندر قند تمام شده بود و این افزایش جز بالا بردن قیمت تمام شده، منفعت دیگری نداشت.


دبیر انجمن قند و شکر با بیان اینکه در اردیبهشت ماه قیمت شکر وارداتی برای شرکت بازرگانی دولتی درب کارخانه ۱۸ هزار تومان اعلام شد، گفت: در آن زمان شفاهی به ما اعلام کردند که شما نیز شکر تولیدی تان را به همین نرخ عرضه کنید و اگرچه ما خواستار ابلاغ این موضوع به شکل رسمی شدیم، اما مسئولان زیر بار نرفتند.


دانایی تصریح کرد: زمانی که قیمت شکر داخلی نیز ۱۸ هزار تومان شد، مزیت رقابتی با نوع وارداتی آن داشت و همه امور روی روال طبیعی پیش می‌رفت، اما با افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت چغندر قند این موازنه برهم خورد.


وی اضافه کرد: با افزایش قیمت چغندر قند، قیمت شکر داخلی به بیش از ۲۰ هزار تومان رسید در حالی که قیمت شکر وارداتی حدود ۱۸ هزار تومان بود و همین امر منجر به گسترش واردات شکر به کشور شد.


تشکل‌ها کنار گذاشته شده‌اند


دانایی با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در کنار گذاشتن تشکل‌های بخش خصوصی، گفت: متاسفانه مسئولان این وزارتخانه اجازه ملاقات به بخش خصوصی نمی‌دهند و پاسخگو نیستند.


۵۷۰۰ میلیارد تومان از مطالبات چغندرکاران باقی مانده است


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کارخانجات قند و شکر ۵۷۰۰ میلیارد تومان به چغندرکاران بدهکار هستند، افزود: دلیل این امر ماندن شکر‌های تولید داخل در انبارهاست و مبلغی هم که به کشاورزان پرداخت شده از محل تسهیلات بانکی و ارزانفروشی شکر حتی کمتر از ۱۸۰۰۰ تومان اعلامی بوده که اتفاق افتاده است.


دانایی با تاکید بر اینکه با این شرایط، سال آینده کشاورزان چغندر قند نخواهند کاشت، گفت: هم اکنون ما بیش از ۵۱ درصد مطالبات کشاورزان را پرداخت نکرده ایم، در حالی که سال گذشته در چنین مقطعی فقط ۱۹ درصد مطالبات تسویه نشده، باقی مانده بود.


تولید شکر در سال آینده کاهش می‌یابد، تولید صیفی جات افزایش


وی تصریح کرد: به همین دلیل برای سال آینده پیش بینی کاهش تولید چغندرقند و به تبع آن کاهش تولید شکر را داریم.


دانایی اضافه کرد: در چنین شرایطی کشاورزان به کاشت صیفی جات از جمله گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی روی می‌آورند و این محصولات در حدی تولید می‌شود که روی دست تولیدکننده می‌ماند و دولت مجبور به خرید تضمینی آن‌ها می‌شود.


وی با بیان اینکه شعار وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک و توسعه کشت قراردادی است، تصریح کرد: نه تنها دولت نمی‌تواند با روند فعلی به اهداف فوق دست یابد، بلکه کشت قراردادی چغندر قند را که سالهاست اجرا می‌شود و تنها کشت قراردادی واقعی کشور است، با مشکل مواجه خواهد کرد.


انتقاد از بی ثباتی در انتصابات مدیران وزارت جهاد کشاورزی


دانایی همچنین از بی ثباتی انتصابات در وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرد و ادامه داد: به محض اینکه با یک معاون آشنا می‌شویم و وی با امور مربوط به کار آشنا می‌شود، او را برکنار و شخص دیگری را جایگزین می‌کنند که این مساله نیز کار را برای تولیدکنندگان بسیار دشوار کرده است.


وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم، بازرگانی‌تر از همیشه


وی تصریح کرد که وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم، بازرگانی‌ترین وزارت جهاد در طول تمام ادوار بعد از انقلاب است که فقط کار بازرگانی و واردات می‌کند و تولید را به طور کل فراموش کرده است.


دانایی با بیان اینکه به دنبال مشکلات مذکور تاکنون سه مرتبه به کمیسیون کشاورزی مراجعه و مسائل را با آنان مطرح کردیم، گفت: تنها کاری که کمیسیون انجام داده نوشتن نامه به وزیر جهاد کشاورزی بوده و اقدام دیگری صورت نگرفته است به عبارتی پیگیری ما از کمیسیون مذکور هیچ خروجی و نتیجه‌ای به همراه نداشته است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سال گذشته بار‌ها به معاون بازرگانی وقت وزارت جهاد کشاورزی نامه نوشتیم و درباره کمبود شکر در ماه‌های آتی هشدار دادیم، اضافه کرد: در آن مقطع ما اعلام کردیم که موجودی شکر تا اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱ جوابگوی نیاز کشور است و باید به موقع اقدام به واردات این محصول کرد که به این تذکر ما توجهی نشد.


دانایی ادامه داد: به دنبال این مساله دولت در اردیبهشت ماه امسال، به صورت شتاب زده اعلام کرد که شکر وارد شود و ارز ارزان قیمت در اختیار واردکنندگان قرار داد و این واردات گسترده در حالی انجام شد که قیمت شکر تولید داخل را بی منطق افزایش دادند؛ بنابراین شکر وارداتی بازار را اشباع کرد و شکر تولیدی داخل انبار‌ها ماند.


واردات ۱.۱ میلیون تن شکر در سالی که شرایط تولید بسیار خوب است


وی با بیان اینکه تا حدود ۲۰ روز قبل، ۱.۱ میلیون تن شکر وارد کشور شده است، ادامه داد: این در حالی است که میزان نیاز کشور به شکر بسیار کاهش یافته و قبل از کرونا این رقم ۲.۲ میلیون تن بوده، اما اخیرا نیاز به ۱.۷ تا ۱.۸ میلیون تن رسیده و با توجه به میزان تولید داخل ما نهایتا ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتن شکر نیاز داشتیم.


دانایی اشاره کرد که براساس ماده ۱۶ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، دولت مکلف است برای واردات کالا‌های کشاورزی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، تعرفه مناسب به نفع تولید داخل وضع کند.


اقداماتی که هدف دار است؟


دبیر انجمن قند و شکر با بیان اینکه به نظر می‌رسد اقدامات مسئولان مربوطه هدف دار بوده نه از سر ناآگاهی، ادامه داد: ما از آقای رئیس جمهور درخواست داریم در سفر‌های استانی خود بازدیدی هم از یکی از کارخانجات قند داشته باشد و وضعیت اسفبار آن‌ها را ببیند.


دانایی همچنین با بیان اینکه در اواخر سال ۱۳۹۹ شکر از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شد، گفت: متاسفانه در دی ماه ۱۴۰۰، با اصرار سازمان حمایت این کالا مجددا مشمول قیمت گذاری دستوری شد.


وی تاکید کرد: با این اوضاع به نظر نمی‌رسد که دیگر کسی حاضر به سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی به ویژه در بخش کالا‌های اساسی باشد.


نیمای ۲۸۵۰۰ تومانی همان ارز ۴۲۰۰ تومانی است؛ رانت زا و به زیان تولید


دانایی همچنین به تعیین قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای ارز نیما اشاره و اضافه کرد: این هم نوعی رانت شبیه ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۷ برابر آن است. این کار فقط به نفع واردکننده است و صادرکننده و تولیدکننده به شدت زیان خواهند کرد و بسیار عجیب است که با تجربه ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت دست به چنین اقدامی زده است.


تولید در آستانه نابودی است و همه را از چشم وزارت جهاد کشاورزی می‌بینیم


وی با بیان اینکه مجموع این اقدامات منجر به از دست رفتن تولید داخل خواهد شد، گفت: ما تمام این اتفاقات را از چشم وزارت جهاد کشاورزی می‌بینیم و این وزارتخانه را مسئول مستقیم آن می‌دانیم.


دانایی با انتقاد از ضعف شدید وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت تولید و بازار محصولات استراتژیک، افزود: در طول سال‌های اخیر، هرگز با چنین شرایطی در این وزارتخانه مواجه نبوده ایم.

 

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: