bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۹۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
یادداشت|
با وجود مصارف قابل توجه ارزی بخش ورزش و با در نظر گرفتن شرایط موجود کشور (محدودیت منابع ارزی)، متأسفانه اطلاعات دقیقی از وضعیت منابع و مصارف ارزی بخش ورزش کشور منتشر نمی‌شود.

وضعیت تراز ارزی ورزش ایران چگونه است؟

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ «رضا غلامی» مدیر مسئول پایگاه خبری بازارنیوز در یادداشتی پیرامون تراز ارزی ورزش ایران نوشت: امروزه بخش ورزش از بخش‌هایی است که جریان ورود و خروج ارز به آن قابل توجه است و می‌تواند اثر قابل توجهی بر بازار ارز کشور داشته باشد.

 

با این وجود، اطلاعات تفصیلی مربوط به این حوزه بسیار اندک است. به عنوان مثال، مردم فقط از برخی قرارداد‌های کلان بازیکنان خارجی یا مربیان، آن‌هم بصورت کلی مطلع می‌شوند و حتی از اطلاعات شفاف و مستندی از وضعیت پرداخت‌های ارزی به این بازیکنان و مربیان هم وجود ندارد. در این شرایط، وضعیت تراز ارزی بخش ورزش بسیار مبهم و غیرشفاف بنظر می‌رسد.


منظور از تراز ارزی در این یادداشت، جدول منابع و مصارف ارزی است که تصویری شفاف از ریز اقلام هزینه‌ها و درآمد‌های ارزی را نشان می‌دهد. براساس این تعریف، می‌توان برای هر بخش نیز تراز ارزی تعریف کرد. تراز ارزی هر بخش وضعیت هزینه‌ها و درآمد‌های ارزی بخش مورد نظر را در مدت مشخصی از زمان نشان می‌دهد. باید توجه داشت که تراز ارزی هر بخش تنها شامل هزینه‌های ارزی وزارتخانه یا دستگاه دولتی مربوط نیست بلکه کلیه منابع و مصارف ارزی آن بخش را در بر می‌گیرد.


به عنوان مثال تراز ارزی بخش ورزش کشور، کلیه هزینه‌ها و درآمد‌های ارزی بخش ورزش اعم از هزینه‌ها و درآمد‌های ارزی دستگاه‌های دولتی مرتبط، باشگاه‌های و فدراسیون‌های مختلف دولتی، باشگاه‌های وابسته به شرکت‌های دولتی و باشگاه‌های خصوصی را در بر می‌گیرد.


اهمیت تراز ارزی در شفاف کردن اقلام هزینه و درآمد برای کمک به مدیریت منابع ارزی بخصوص در شرایط بحران و تحریم است. در واقع، اگر تراز ارزی بخش‌های مختلف مشخص و شفاف باشد، امکان تخصیص منابع به مصارف اولویت‌دار افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، آگاهی از وضعیت تراز ارزی همه بخش‌های موثر، توان مدیران اقتصادی برای اداره بازار ارز کشور را نیز افزایش می‌دهد.


با وجود به مصارف قابل توجه ارزی بخش ورزش و با در نظر گرفتن شرایط موجود کشور (محدودیت منابع ارزی)، متأسفانه اطلاعات دقیقی از وضعیت منابع و مصارف ارزی بخش ورزش کشور منتشر نمی‌شود. در واقع اطلاعات شفافی در خصوص اقلام هزینه و درآمد ارزی این بخش مطابق جدول زیر منتشر نمی‌شود.

 

وضعیت تراز ارزی ورزش ایران چگونه است؟


بررسی‌ها نشان می‌دهد که اطلاعات شفافی در مورد اقلام جدول منابع و مصارف (جدول بالا) وجود ندارد یا دست کم منتشر نمی‌شود. با این وجود، براساس شواهد موجود در کشور (اخبار عمومی رسانه‌ها و رصد فعالیت‌های مختلف ورزشی) می‌توان ادعا کرد که تراز ارزی بخش ورزش کشور شدیداً منفی است.


 به عنوان مثال، در شرایطی که شدت خروج سرمایه از کشور بالاست چگونه می‌توان انتظار داشت که ورود درآمد‌های ارزی لژیونر‌ها به داخل، قابل توجه باشد؛ لذا کسری گفته شده بسیار عمیق بنظر می‌رسد و از محل ارز‌های نفتی یا صادرات غیرنفتی تأمین می‌شود که اثر خود را عمدتا بر بازار ارز توافقی یا بازار ارز آزاد نشان خواهد داد.


اینک سوال مهم این است که در شرایط وجود بحران ارزی و در اوضاعی که با محدودیت منابع ارزی مواجه هستیم، چرا نباید تهیه تراز ارزی بخش‌های مختلف مثل ورزش، گردشگری، مناطق آزاد و مانند آن مورد توجه جدی قرار گیرد.


باید دولت از وزرای محترم بخواهد تراز ارزی بخش خود را تهیه کنند. حتی اگر امکان تغییر در اقلام درآمد و هزینه هم وجود نداشته باشد، جمع آوری و شفاف سازی اطلاعات می‌تواند در مدیریت بازار ارز کمک شایانی نماید.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
0
0
سلام
گفتن این گونه خبرها درد های اقتصادی را نه کم می کند و نه زیاد کسانی که باید نظارت کافی بر بیت المال داشته و از منافع مردم دفاع کنند خبری نیست یعنی شفاف سازی کجاست ؟در کدام سایت میتوان بدجه ها و مخارج آ ن را مثل جوامع معمولی دنیا مشاهده کرد اصلا کسی مگر جرات گفتن حق را دارد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: