bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس مالیاتی با بیان این که کشور ما حسابداری تورمی ندارد، از نفع دولت‌ها در شرایط تورمی برای دریافت مالیات سخن گفت.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ محمدرضا جعفریان، کارشناس حوزه مالیاتی ومشاور عالی مالیاتی اتاق اصناف تهران، در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون علت کاهش درآمد پیش‌بینی شده برخی پایه‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، اظهار کرد: دولت بر خلاف آنچه که در قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در خصوص دریافت مالیات از خانه‌های خالی و گران قیمت آورده شد، نتوانست از این موارد مالیات مدنظر را وصول کند. آنچه که به دست آمد، رقم بسیار ناچیزی بود. به همین دلیل تدبیری که انجام دادند این بود که پیش‌بینی درآمدی از این پایه‌ها را در لایحه ۱۴۰۲ کاهش دهند.

وی افزود: ما در کشور حسابداری تورمی نداریم و آنچه رخ می‌دهد. وقتی تورم ۵۰ درصدی داریم به این معنی است که اگر درآمد یک مودی مالیاتی ۵۰ درصد بیشتر از سال قبل باشد، واقعیت مالیات او تازه به میزان سال قبل رسیده است.

جعفریان ادامه داد: درآمد مالیاتی سال ۱۴۰۱، نسبت به آنچه در بودجه این سال پیش‌بینی شده بود، ۸۰ هزار میلیارد تومان بیشتر محقق شد و این یعنی دولت در این بخش، دچار کسری بودجه نشده است. یکی از علل این دستاورد این است که دولت از تورم مالیات دریافت می‌کند و رشد تورم باعث افزایش درآمد‌های دولت شده است.  

این کارشناس مالیاتی در خصوص اخذ مالیات بر عایدی سرمایه که در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته، اظهار کرد: دریافت مالیات از این پایه، نیاز به ابزار و زیرساخت دارد که این‌ها در کشور ما هنوز کامل نیست. مالیات برعایدی، مالیات بر درآمد است؛ اگر دولت به دنبال دریافت مالیات از سفته بازی در اقتصاد کشور است، می‌تواند از روشی که در ترکیه انجام شد، استفاده کند.  

جعفریان افزود: در آنجا اگر کسی طی یکسال از خرید و فروش ملک سود برده، باید ۴۰ درصد آن سود را به دولت مالیات دهد. مالیات بر عایدی در دنیا تعریف دیگری دارد که به نظر می‌رسد در کشور ما در این خصوص خلط مبحث صورت گرفته است.

وی در پایان تاکید کرد: حال این لایحه فقط پیشنهادی است و باید در کمیسیون تلفیق مجلس مورد بررسی قرار گیرد. برای پیش‌بینی تحقق آن، باید منتظر بمانیم و ببینیم در کمیسیون تلفیق چه بحث‌هایی انجام می‌گیرد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: