bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
سخنگوی وزارت صمت ضمن تشریح آخرین وضعیت تامین مالی زنجیره‌ای تولیدکنندگان، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از برات‌های الکترونیک را یک امر لازم برای تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی عنوان کرد.

رشد ۵ برابری تامین مالی زنجیره‌ای در ۹ ماهه ۱۴۰۱/

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صمت در گفتگو با بازارنیوز درباره آخرین آمار‌های مرتبط با تامین مالی زنجیره‌ای تولیدکنندگان در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: در حال حاضر طی این مدت، رقمی بالغ بر ۴۴ هزار میلیارد تومان در قالب انتشار اوراق گام، تامین مالی زنجیره‌ای صورت گرفته که در مقایسه با سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، شاهد رشد تقریبا ۵ برابری آن در سال جاری هستیم.


سخنگوی صمت همچنین درباره میزان تحقق سرمایه در گردش بخش‌های صنعت و معدن نیز گفت: مطابق با تفاهم‌نامه مشترک وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و بانک مرکزی، قرار بر این شد که تا پایان سال ۱۴۰۱، عددی بالغ بر یک هزار ۱۶۷ هزار میلیارد تومان وام بانکی به این بخش‌ها تخصیص داده شود؛ اکنون آمار‌ها نشان‌دهنده آن است که در ۸ ماهه سال جاری رقمی بالغ بر ۷۸۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به این دو حوزه تزریق شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه خود در سال ۱۴۰۰، نشان از رشدی ۵۱ درصدی این امر دارد.


وی با بیان اینکه روند تامین مالی زنجیره تولیدکنندگان در مسیر و ریلی اصلی خود قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر با افزایش ۵ درصدی و در نتیجه تحقق سهم ۳۵ درصدی بخش‌های صنعت و معدن از وام‌های پرداختی شبکه بانکی، شاهد هدایت تسهیلات بیشتری به این حوزه‌ها هستیم.


قالیباف همچنین درباره سهم هر یک از صنایع کشور از تامین مالی زنیجره‌ای، گفت: بر اساس آخرین برآورد‌ها، صنایع بزرگی همچون خودروسازی، فولاد، لوازم خانگی، پتروشیمی و در نهایت صنایع پایین دستی مانند لاستیک بخش قابل توجهی از سرمایه در گردش خود را از این طریق تامین کرده‌اند.


سخنگوی صمت افزود: البته این نکته را هم باید یادآوری کرد که نقش پر رنگ صنایع بزرگ در تامین مالی زنجیره‌ای، به معنای عدم تمایل و یا بی‌تفاوتی صنایع کوچک نیست، بلکه صرفا نشان دهنده نیاز اساسی فعالان اقتصادی این بخش‌ها به فراهم‌سازی سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی خود، از طریق این روش است.


وی تصریح کرد: روند تامین مالی زنجیره‌ای صنایع ارتباط تنگاتنگی با مسئله صورت حساب‌های الکترونیکی دارد؛ لذا با توجه به فقدان برخی ساختار‌های لازم، همه صنایع کشور، امکان بهره‌برداری از این روش را برای تحقق سرمایه در گردش خود ندارند.


قالیباف یادآور شد: در حال حاضر سیاست وزارت صمت بر این اصل استوار است که به مرور زمان، سهم دیگر واحد‌های تولیدی نیز در فرایند تامین مالی زنجیره‌ای افزایش یابد. مطمئنا با تحقق این امر، شاهد اثربخش نقدینگی در بخش تولید و ایجاد شفافیت گردش مالی در حوزه‌های صنعت و معدن خواهیم بود.


سخنگوی صمت همچنین درباره تعامل بانک مرکزی با تولیدکنندگان برای تامین مالی زنجیره‌ای، نیز گفت: تاکنون مسئولان این نهاد مالی همکاری خوبی را با فعالان بخش صنعت و معدن داشته‌اند. لازم به ذکر است؛ علاوه بر آمار‌های مذکور، تاکنونی رقمی بالغ بر ۲ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان نیز از طریق بستر‌های مخصوص به بانک مرکزی، برای بخش تولید تامین مالی شده است.


وی در پایان خاطر نشان کرد: اقدامات بانک مرکزی در خصوص تامین مالی زنجیره‌ای تولیدکنندگان مناسب و مطلوب بوده، اما در حال حاضر انتظار وزارت صمت این است که علاوه بر اوراق گام، زیرساخت‌های لازم برای استفاده از برات الکترونیکی نیز فراهم شود؛ در حال حاضر اجرای این امر قدری طولانی شده، اما با تحقق آن شاهد تسریع و بهبود تامین مالی زنجیره‌ای بخش تولید خواهیم بود.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: