bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تضمین منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خودرو در بورس کالا، ۷۰ درصد متقاضیان را خریداران واقعی عنوان کرد.

خاندوزی: ۷۰ درصد متقاضیان خودرو‌های بورسی مصرف‌کننده واقعی هستند

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «نوید خاندوزی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: براساس آماری غیررسمی، ۷۰ درصد کسانی که از طریق قرعه‌کشی، صاحب خودرو شده‌ بودند، پس از مدتی کوتاه برای به دست آوردن حاشیه سود، اتومبیل خود را در بازار آزاد به فروش رساندند.

 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در مقابل این افراد، بیش از ۷۰ درصد از خریداران خودرو در بورس کالا هم متشکل از مصرف‌کنندگانی بودند که برای نیاز واقعی خود اتومبیل تهیه کرده‌اند؛مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد که بر خلاف رویه قرعه‌کشی، عرضه خودرو در بورس کالا در نهایت به نفع مصرف‌کننده واقعی تمام شده است. 


این کارشناس بازار سرمایه اجرای این سیاست را گامی مثبت برای شفافیت در بازار خودرو توصیف کرد و توضیح داد: در حال حاضر با عرضه خودرو در بورس کالا منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده تضمین شده و تاکنون  آثار خوبی را  در سطح بازار به همراه داشته است.

خاندوزی تاکید کرد: در صورتی که رویه فروش خودرو از طریق بورس کالا تغییری نکرده و ابعاد عرضه آن هم گسترده‌تر شود، خودرو‌های بورسی به مراتب تاثیرات بیشتری را در کاهش قیمت، از خود به جا خواهند گذاشت.


این کارشناس بورس خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیشترین ضرر از فروش خودرو در بورس کالا، متوجه دلالانی شده که به واسطه عرضه قطره چکانی خودروسازان، سود‌های هنگفتی را به جیب زده بودند.

 

وی همچنین درباره میزان اثرپذیری خودرو‌های بورسی از نوسانات ارزی گفت: این مولفه برای همه خودرو‌ها وجود دارد، اما در مجموع این موضوع برای اتومبیل‌هایی عرضه نشده‌ای مانند پژو پارس، به مراتب بیشتر از خودرو‌های بورسی مثل هایما موثر واقع شده است.

 

خاندوزی: ۷۰ درصد متقاضیان خودرو‌های بورسی مصرف‌کننده واقعی هستند

۶۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار


خاندوزی همچنین پیرامون انتقاد برخی مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا مبنی بر نزدیکی قیمت بازار آزاد و بورس کالا، گفت: اگرچه قیمت در این دو بخش تا حدودی به یکدیگر نزدیک است، اما با این وجود برخی مدل‌های فروخته شده در این بازار به طور میانگین بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد به دست مصرف‌کننده رسیده است.


وی در پایان تاکید کرد: تا قبل از مطرح شدن بورس کالا، عرضه خودرو صرفا به دو شکل بازار آزاد و قرعه‌کشی انجام می‌شد؛ حال با آغاز اجرای این سیاست،زمینه‌ای فراهم شده که مصرف‌کننده بتواند خودروی مورد نیاز خود را با قیمتی به مراتب ارزان‌تر از بازار آزاد خریداری کند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: