bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
درگفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
مدیرکل دفتر خدمات فنی مهندسی و نگهداری وزارت صمت ضمن اشاره به درج کد روی بیش از ۸۰ درصد اقلام لوازم خانگی، داشتن آن کد را مولفه‌ای مهم برای اصالت سنجی گارانتی و تشخیص کالا‌های تولیدی و قاچاق عنوان کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حمید محله‌ای» مدیرکل دفتر خدمات فنی مهندسی و نگهداری وزارت صمت در گفتگو با بازارنیوز پیرامون جعل ضمانت‌نامه‌های لوازم خانگی و راه‌های اصالت سنجی آن اظهار کرد: در حال حاضر بنا به درخواست تولیدکنندگان، مولفه‌ای تحت عنوان شناسه گارانتی در بطن سامانه جامع گارانتی تدارک دیده شده که بر اساس آن نام تولیدکننده و یا شرکت طرف قرارداد آن نشان تجاری که توانایی ارائه خدمات پس از فروش را ندارد، تایید و سپس در سامانه مذکور ثبت می‌شود.


مدیرکل دفتر خدمات فنی مهندسی و نگهداری وزارت صمت ادامه داد: در گام‌های بعدی، همه کالا‌ها اعم از تولیدی و وارداتی ملزم به دریافت کد رهگیری بوده و سپس باید به شناسه گارانتی سامانه متصل شوند.

گارانتی لوازم خانگی


وی توضیح داد: به عنوان مثال کالایی مانند تلویزیون از طرف شرکتی مشمول ضمانت شده و همزمان با این مسئله، در سامانه جامع گارانتی، از همان نوع محصول ۱۰۰ عدد موجودی و به تبع آن به همان مقدار، کد رهگیری به ثبت رسیده؛ لذا مصرف‌کننده می‌تواند از این روش اصالت ضمانت کالای مورد نظر را بررسی کند.


وی با تاکید بر اتصال کالا‌های مُنَقش به کد رهگیری، به شناسه گارانتی الزامی، گفت: با در نظر گرفتن این نکته مهم، سوالی که مطرح می‌شود آن است که علی‌رغم احراز این تخلف، چرا برخی واحد‌های صنفی همچنان اقدام به فروش کالا‌های فاقد کد رهگیری می‌کنند؟


محله‌ای تاکید کرد: نقطه متمایز کننده کالا‌های تولیدی با اجناس قاچاق و تقلبی، کد رهگیری مندرج بر روی آنهاست؛ به همین خاطر محصولات فاقد این کد نباید در سطح بازار عرضه شوند و در صورت فروش این قبیل کالا‌ها، فروشنده مرتکب تخلف شده است.


وی خاطرنشان کرد: در صورتی که نسبت به اصالت کد رهگیری برخی کالا‌ها شک و یا ابهامی هم به وجود آمد، فروشنده و یا مصرف‌کننده می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع گارانتی، از اصالت خدمات پس از فروش آن محصول اطمینان حاصل کنند.


این مقام مسئول همچنین درباره ضمانت‌نامه کالا‌های قاچاق هم توضیح داد: درج کد رهگیری برای اجناس غیر قانونی به هیچ وجه امکان پذیر نیست. در صورت بروز چنین مواردی، آن کالا تقلبی بوده و به تبع تخلف محسوب می‌شود؛ بنابراین امکان دریافت گارانتی برای اجناس غیر قانونی وجود ندارد.


وی همچنین پیرامون آخرین وضعیت درج کد رهگیری بر لوازم خانگی توضیح داد: اکثر کالا‌ها کد‌های رهگیری را دریافت کرده و حتی بعضی از آن‌ها هم اخیراً تمدید شده‌اندو در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اقلام این حوزه دارای کد رهگیری هستند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: