گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند هفتهای از رسیدن نخستین محموله خودروهای وارداتی به بنادر و گمرکات کشور میگذرد، اما علیرغم وعده «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم، بازار خودرو تاکنون به صورت رسمی پذیرای هیچ یک از اتومبیلهای خارجی نبوده است.
بر اساس آییننامه واردات خودرو، قرار بر آن است که عرضه اتومبیلهای خارجی از طریق بورس کالا انجام شود؛ لذا، مسئولان وزارت صمت، زمان تحقق این امر را در هفتههای پایانی دی ماه اعلام کردند.
دی ماه به پایان رسید و اکنون به نیمههای بهمن ۱۴۰۱ رسیدهایم، اما با این وجود، هنوز خبر جدیدی از عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا تا این مدت به میان نیامده است. اگرچه در روزهای آغازین ماه جاری سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با ارسال نامهای به بورس کالا، قیمت پایه چانگان AT مدل cs ۳۵ plus ۱.۴ L را اعلام کرد، اما با این وجود هنوز هیچ گونه اقدام عملی از سوی مسئولان وزارت صمت پیرامون این مسئله انجام نشده است.
در حال حاضر فاطمی امین تقریبا ۴۰ روز وقت دارد تا به وعده خود مبنی بر واردات خودرو جامه عمل بپوشاند؛ لذا، با توجه به حساسیت این مسئله، به نظر میرسد که مسئولان وزارت صمت در نظر دارند فرایند واردات خودرو را به هر شکل ممکن عملیاتی کنند.
همزمان با نهایی شدن مراحل واردات، بورس کالا باید طبق آییننامه خود را آماده عرضه شفاف و بدون واسطه خودروهای خارجی میکرد، اما با این حال این بازار در دوم بهمنماه، نامهای با مضامین هشدار آمیزی به فاطمی امین ارسال کرد.
طی این نامه، دو پیش شرط مهم برای عرضه خودرو در بورس کالا عنوان شده بود. ورود خودرو به کشور و صدور قبض انبار دو شرط مهمی است که این بازار پیش روی وزارت صمت قرار داد.
در آن برهه زمانی، «محمد رضوانیفر» رئیسکل گمرک جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با بازارنیوز پیرامون شرط مطرح شده بورس کالا برای فروش اتومبیلهای وارداتی اینگونه پاسخ داد که فرایند عرضه آنها در این بازار بر اساس این شروط نیست، بلکه میان وزارت صمت، بورس کالا و سازمان گمرک هماهنگیهای شکل گرفته تا فروش خودروهای وارداتی از طریق بورس کالا انجام شود.
مضاف بر رئیس گمرک، «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صمت هم در گفتگو با بازارنیوز پیرامون این مسئله اظهار کرد: روشها و یا نوع قرارداد فروش خودروهای وارداتی متفاوت بوده و نباید ملاک این امر مبتنی بر ورود فیزیکی خودرو به داخل کشور و یا ترخیص آنها از گمرک استوار باشد.
سخنگوی وزارت صمت همچنین خاطر نشان کرد: اگر خودرو به صورت پیشخرید و با تحویل سه ماهه روی تابلو بورس قرار گرفت، دیگر دلیلی برای ورود خودرو وجود ندارد؛ چرا که با طی شدن فرایند ترخیص، اتومبیل مذکور هم در زمان از قبل تعیین شده به خریدار تحویل داده میشود.
وی تاکید کرد: خریداران نباید روی مسائلی مثل ماندن در گمرک و یا انجام کامل مراحل واردات خودرو متمرکز شوند؛ زیرا این امر طی ماههای آینده انجام شده و در این خصوص هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
همزمان با تشدید ابهامات درباره زمان و نوع عرضه خودروهای وارداتی، فاطمی امین در گفتگویی اعلام کرد که این وزارتخانه در حال رایزنی با مقامات سازمان بورس بوده تا بتوان به راه حلی جامع برای تحقق این هدف دست یافت.
اظهارات وزیر صمت در حالی مطرح شده است که قبل از آن، «مجید عشقی» رئیسکل سازمان بورس و اوراق بهادار هم پیرامون این مسئله اظهار کرده بود که اگر تحویل خودروهای وارداتی یه موقع محقق نشود، این مسئله با مشکلات متعددی همراه خواهد شد.
رئیسکل سازمان بورس همچنین در ادامه گفتههای خود خاطرنشان کرده بود که اگر پیشنهاد وزارت صمت بتواند ریسک عرضه خودروهای وارداتی را کاهش دهد، بورس هم با آن موافقت کرده و در نتیجه فرآیند فروش این نوع اتومبیلها از بستر بورس کالا هم کلید خواهد خورد.
در حال حاضر شواهد امر حاکی از آن است که علیرغم اصرار مسئولان وزارت صمت برای پیش فروش، بورس کالا با تکیه بر پیشینه فروش خودروهای خارجی در سال ۱۳۹۶، با اجرای این روش عرضه و تکرار سناریوی آن سال به شدت مخالف است.
اعضای هیئت رئیسه این بازار ریسکپذیر بودن پیشفروش خودروهای وارداتی، احتمال پدید آمدن مسائل حقوقی مانند ایجاد پروندههای کثیرالشاکی و در نهایت عدم تایید استاندارد اتومبیلهای مذکور از سوی دستگاههای نظارتی سازمان ملی استاندارد را به عنوان علل اصلی مخالفت خود با این روش فروش اعلام کرده است.
با وقوع چنین شرایطی، چون محل عرضه خودروهای وارداتی بورس کالا بوده، مصرفکنندگان هم نسبت به این بازار بیاعتماد میشود؛ لذا، با توجه به ابعاد این مسئله، اصرار هیئت مدیره این بازار مبنی بر واردات کامل خودرو و داشتن قبض انبار را میتوان منطقی توصیف کرد. حال باید منتظر بود و دید که وزارت صمت طی ۴۰ روز آینده چه روش جایگزینی را برای حل این مسئله ارائه خواهد داد؟
پایان پیام//